Fremragende Kundekontakt
Denne udbyder er blevet anerkendt af os for at have fremragende kundekontakt.
Vores anerkendelse er givet til de udbydere, der er gode og hurtige til at række ud, efter de har modtaget en forespørgsel.
Hvorfor vælge Fortuna Kurser?
28+ års erfaring med kurser, foredrag & coaching
75.000+ deltagere på vores kurser og foredrag
Erfarne undervisere med høj faglig ekspertise
Startdato
Kursusbeskrivelse
Den vanskelige samtale - kursus i håndtering af svære samtaler
Oplever du, at det kan være svært at tage hånd om de svære emner med dine medarbejdere? Har du en tendens til at udsætte samtalen på grund af bekymringer om dine egne eller medarbejderens reaktioner i samtalen. Eller mangler du redskaber, der kan hjælpe dig med at forberede og gennemføre samtalen på en konstruktiv måde?
Uanset om den svære samtale handler om mistrivsel, konflikter, stress, afskedigelse eller uenigheder om opgaveløsning og spilleregler, så vil dette kursus give dig indsigt og effektive værktøjer til at gennemføre vanskelige samtaler på en professionel og tillidsvækkende måde.
Dit udbytte
På kurset får du indsigt i forskellige typer af vanskelige samtaler og deres kerne-problematikker. Du får værktøjer til at styre samtalen på en professionel og struktureret måde – lige fra forberedelsen til gennemførelsen af samtalen. Du træner din verbale og nonverbale kommunikation og får et dybere kendskab til egne følelser og reaktioner, når du tager hånd om svære emner med medarbejderen. Du arbejder med metoder til at bevare roen og overblikket, og du får kommunikative værktøjer til at skabe større tillid og bedre kontakt til medarbejderen – så misforståelser undgås og gode løsninger kan findes.
Form og indhold
Kurset i den vanskelige samtale veksler mellem teori, erfaringsudveksling, selvrefleksion, gruppeøvelser og personlig feedback. På kurset inddrages konkrete problemstillinger og dilemmaer fra deltagernes egen hverdag. Undervisningen er uformel og med respekt for den enkeltes oplevelser.
Kurset tager dig igennem en række spændende emner:
- Forskellige typer af vanskelige samtaler og deres årsager
- Samtalens forskellige faser – lige fra forberedelse og gennemførelse til opfølgning
- Teknikker som skaber tillid og åbenhed i samtalen
- Aktiv lytning med nærvær og empati
- Spørgeteknikker som skaber indsigt og selvrefleksion.
- Anerkendende kommunikation
- Håndtering af egne og andres svære følelser og reaktioner
- Om at holde den professionelle distance
- Evaluering og opfølgning på samtalen.
- Masser af træning i teknikkerne til at gennemføre vanskelige samtaler
Målgruppe
Kurset henvender sig til ledere og andre med personaleansvar, som fx tillidsrepræsentanter, HR-personale, der ønsker at blive klædt bedst muligt på til at forberede og gennemføre svære samtaler.
Eksamen og diplom
At gennemføre vanskelige samtaler kan være en svær udfordring. Bliver samtalen udsat eller forhalet kan det gøre medarbejderne utrygge og skabe unødvendige misforståelser, konflikter, demotivering og opsigelser.
En leder eller medarbejder, der besidder evnen til at tage hånd om svære emner og gennemføre tillidsfulde og løsningsorienterede samtaler, skaber stor værdi for virksomheden. Bliver samtalerne gennemført professionelt og konstruktivt vil det medvirke til at skabe trivsel, forebygge sygefravær, fastholde medarbejdere og sikre varetagelse af arbejdsopgaver.
Pris
Kurset holdes som et virksomhedstilpasset kursus og kan tilpasses jeres ønsker og behov, bl.a. med cases fra jeres egen hverdag.. Det kan også afholdes som en del af et afdelingsseminar eller en temadag - som enten et foredrag eller en workshop.
Prisen på kurset aftales på baggrund af omfang.
Få information
Evalueringer
Gennemsnit 4,8
Et seminar med brugbare forslag og løsninger, som jeg kan bruge i mit daglige virke. Fin fordeling mellem teori og opgaver. Brugbart idet at underviser har sat sig ind i vores a...
Vi kom omkring mange forskellige aspekter af samtaler med forskellige konfliktniveauer og med fokus på løsninger.
Kurser i kommunikation - åbne og interne kurser
Fortuna leverer kurser, workshops, foredrag og coaching til private og offentlige virksomheder. Vi arbejder bredt med kurser og konsulentydelser inden for kommunikation og erhvervspsykologi, herunder konflikthåndtering, forhandlingsteknik, assertionstræning, effektivitet og planlægning, stresshåndtering, coaching, skriftlig kommunikation, ledelse m.v. Vi har eksisteret...
Underviseren Pia Hardy havde en god kemi med deltagerne og brændte igennem. Godt med de skiftende gruppeøvelser.