Black Month 2024 er skudt i gang! Se tilbuddene her

Filtrer efter
Sociale Medier
Uddannelsestype
By
Uddannelsesform
Vis alle filtre
Viser 1-1 af 1
Annoncer

Artikler fra SoMe

Reportager indenfor Sociale Medier

FAQ

  • Et kursus i sociale medier kan dække over mange ting da det er bredt område afhængigt af kursets målgruppe og fokusområder. F.eks. kan et kursus i sociale medier indebære afdækning af de grundlæggende principper i arbejdet med sociale medier. Kurset kan også have fokus på annoncering, altså hvordan man opretter og optimerer annoncer og analyserer resultaterne. 

  • Et kursus i sociale medier kan være særligt relevant som studerende eller som marketing- og kommunikationsansat i en virksomhed. Derudover kan et kursus i sociale medier også være relevant som influencer hvor store dele af arbejdet foregår på forskellige platforme. Generelt set er det dog alle, der ønsker at lære mere om at bruge sociale medier strategisk tage et kursus i sociale medier.

Bliv ekspert i sociale medier

Næsten to tredjedele af den danske befolkning har en profil på Facebook, og ca. halvt så mange har en LinkedIn profil. Disse tal peger utvetydigt på, at sociale medier har vundet alvorligt indpas hos danskerne – og resten af verden – og det er helt sikkert, at de er kommet for at blive.

Derfor er det også yderst vigtigt, at medarbejdere – især kommunikationsmedarbejdere – kan deres kram, når det kommer til sociale medier. Det er der heldigvis råd for, og der er adskillige private udbydere, som tilbyder korte såvel som langvarige kurser, der passer både til erfarne kommunikationsmedarbejdere, eller dem som er helt nye på markedet.

Du kan også tage en hel uddannelse på universitetet, erhvervsakademiet eller handelshøjskolen som næsten udelukkende kan dreje sig om sociale medier, hvis det er det, du ønsker.

kursus sociale medier

Kursus i sociale medier

Hvis du beslutter at tage et kursus i sociale medier, vil du gennemgå teoretiske såvel som praktiske aspekter i brugen af de forskellige platforme som del af din virksomheds kommunikationsstrategi. Ofte vil du blive introduceret til de forskellige medier og undervist i deres fordele og ulemper, ligesom at du vil få indblik i, hvordan man målretter og måler en SoMe-kampagne. Alt afhængig af hvilket perspektiv på sociale medier, uddannelsen er rettet mod, kan du lære mere om grafiske hjælpemidler, annoncering på diverse platforme, organisatoriske udfordringer samt få indblik i strategi, drift og monitorering.

Ønsker du at lære mere om krisekommunikation på sociale medier? Læs om krisekommunikation her

SoMe Management

Social Media Management har mange grænseflader. De vigtigste områder kan måske brydes ned til udformningen af:

  • Strategi
  • Content
  • Kampagne/Kanaler 
  • Effektmåling
  • KPIer

Først kortlægges virksomhedens strategi: Hvem er vi, hvad ønsker vi at opnå, hvilken vej tager vi for at komme derhen?

Hernæst ser man nærmere på målgruppen. Du prøver at konkretisere denne: Hvordan er den sammensat geo- og demografisk, hvilke personaer kan den koges ned til?

Du overvejer kanaler, der tilgodeser målgruppen - og udtænker kampagner.

Udvikling af kampagner kræver indhold, eller content. Arbejdet med content tager dig igennem faser bestående af: Research, planlægning, outreach, partnervalg. Fra starten er det vigtigt du har løbende optimering med in mente.

Hvilke content typer passer til målgruppen, er forenelige med jeres strategi – og bidrager til mål for både kampagne og virksomheden overordnet set? Sagt på en anden måde SoMe kampagnens KPIer skal lede direkte ind i virksomhedens strategiske og økonomiske mål.

Uddannelser og kurser

Her på siden gennemgår vi uddannelser og kurser i sociale medier, så du kan skabe dig et overblik samt danne dig indtryk af, hvilken der passer dig bedst.

1-2 dages kurser:
Hvis du gerne vil blive bedre til et enkelt område inden for sociale medier, så kan du starte med at tage et 1- eller 2-dags kursus i emner såsom Big Data, Facebook administration, Infografikker, Content Marketing, Digital Marketing, Digitalt Lederskab, Google Analytics, Snapchat osv.

5-30 dages kurser:
Hvis du gerne vil gå lidt mere i dybden med et eller flere emner inden for sociale medier, kan det være fordelagtigt at tage et kursus, som varer 3, 4 eller 5 dage eller helt op til 30 dage. Her er der virkelig mulighed for at vælge et kursus, som er skræddersyet til dine behov. Du kan vælge at uddanne dig inden for præcis det emne, du ønsker, og også vælge den længde og beliggenhed, der passer dig og din hverdag.

Diplomuddannelse og Akademiuddannelser:
Har du i forvejen erfaring inden for emner, der relaterer sig til sociale medier og anden digital markedsføring, så kan du tage en diplomuddannelse for at forbedre både dine kompetencer og dit CV. På en diplomuddannelse har du ofte en eller to undervisningsdage i træk og derefter 3-4 uger, som du delvist skal bruge på at forberede dig til næste undervisningsgang og passe dit normale arbejde. Disse typer af uddannelser strækker sig som oftest over to til tre år og er erhvervsrettede videregående uddannelser, som er rettet mod dem, de har været på arbejdsmarkedet i minimum 2 år.

Længere videregående uddannelser:
Hvis du ønsker at blive SoMe-ekspert og gerne vil starte på en universitetsuddannelse, har du rigtig mange gode muligheder alt afhængig af, hvor i landet du vil studere, og om du vil læse på handelshøjskole eller universitetet.