De sociale medier er blevet det første, vi tjekker om morgenen, dér hvor vi får vores nyheder på vej til arbejdet, den nemme vej til vores netværk, og et sted hvor vi danner vores holdninger og udveksler vores meninger. Og så har det åbnet op for helt nye måder, hvorpå virksomheder kan nå ud til deres målgruppe.
Vi danskere bruger dagligt i gennemsnit 7 timer og 16 minutter online, hvoraf 11% af den tid foregår på sociale medier, hvilket svarer til ca. 45 minutter dagligt. Tallene taler for sig selv - vi elsker de sociale medier.
I det nye kommunikationslandskab er det derfor fuldstændig umuligt at komme uden om sociale medier, og hvor vigtige de er for dig og din virksomhed. Det er blevet altafgørende for virksomheder, at de har kompetente medarbejdere til at håndtere deres ageren på de digitale platforme både for at tiltrække kunder, nye medarbejdere og styrke deres image, men også for at sikre en stærk organisationskultur internt.
Forslag til kurser
Vi har samlet 4 af de bedste uddannelser inden for digital kommunikation, der gør dig til SoMe ekspert, og hjælper dig på vej til en karriere indenfor sociale medier:
1. For dig der står for strategien på de sociale medier
Vil du gerne arbejde professionelt med sociale medier? Og ønsker du en dybere indsigt i præmisserne for at arbejde strategisk og praktisk med de forskellige digitale platforme? Uddannelsen til Social Media Manager er en all-around uddannelse indenfor sociale medier, hvor du bliver undervist af eksperter og får lov til at afprøve teori og modeller i praksis.
På uddannelsen lærer du om:
- Strategier på de sociale medier
- Krisekommunikation på de sociale medier, når shitstormen rammer
- Hvordan du kommunikerer din historie bedst muligt på den rette platform
- Hvordan din virksomhed anvender LinkedIn
- Facebook-annoncering
- Jura og GDPR for sociale medier
- Produktion af videoer til sociale medier
- Måling af ROI (return of investment) af din virksomheds indsats på sociale medier.
Læs mere om Social Media Manager uddannelsen
2. Til dig der vil arbejde med digital markedsføring
Vil du gerne styrke dine kompetencer inden for digital markedsføring via sociale medier? Fag i digital markedsføring sætter dig i stand til at skabe online markedsføringsmæssig værdi for din virksomhed.
På modulet lærer du at udarbejde og implementere en digital strategi samt selvstændigt at analysere og planlægge og gennemføre opgaver i forbindelse med digital markedsføring.
På modulet bliver der stillet skarpt på:
- Sociale medier
- Key Performance indicators (KPI)
- Konceptudvikling
- Søgemaskineoptimering (SEO)
- Linkbuilding
- Konvertering
Lyder fagmodulet som noget for dig, og ønsker du flere kurser indenfor salg og markedsføring? Læs mere om hele akademiuddannelsen i salg og markedsføring hos Cphbusiness her.
Læs mere om faget digital markedsføring
3.Til dig der arbejder med annoncering på sociale medier
Arbejder du allerede med, eller ønsker du at tage jeres Facebook til nye højder og i højere grad satse på betalt indhold fremfor organisk indhold? Lær at arbejde strategisk med Facebook annoncering på et kursus, og opdag de mange muligheder, denne form for annoncering giver, særligt hvis det bruges rigtigt.
På kurset lærer du om:
- hvordan du får mest ud af dine annoncekroner
- hvordan du bedst rammer din målgruppe
- hvornår du skal vælge hvilke målsætninger
- hvordan du bedst muligt kan arbejde med bl.a. retargeting og leadannoncer
- praktisk erfaring med at arbejde med brugerdefinererede målgrupper og kopimålgrupper
- opsætning af KPI'er, effekten af annoncer og hvordan annonceren kan forbedres og optimeres
Læs mere om kurset Facebook annoncering her
4. Til dig, der arbejder med sociale medier
Efter kurset kan du anvende sociale medier til markedsføring og branding af virksomheden. Du kan formulere tekst og anvende billeder med det mål at fasholde og tiltrække kunder i virksomheden. Du kan bidrage til udvikling af e-koncept og har kendskab til lovmæssige krav.
På kurset lærer du:
- Sociale medier til markedsføring og branding af virksomheden.
- Anvendelse af tekst, billeder, konkurrencer, storytelling og andre midler.
- Sociale medier til målrettet at fastholde og tiltrække kunder, samt udbygge kundeloyalitet i virksomheden.
- Udvikling af virksomhedens e-koncept og kan anvende sociale medier, der understøtter virksomhedens e-strategi.
- Lovmæssige krav ved brug af sociale medier, herunder GDPR.