Black Month 2024 er skudt i gang! Se tilbuddene her

Søg kursus

Hvad kan du bruge LinkedIn til?

I denne vejledning kan du få gode tips til, hvordan du optimerer din LinkedIn profil, så du får jobtilbud fra rekrutteringsfirmaer.

Sådan får du jobtilbud gennem LinkedIn

Uanset om du er på udkig efter et nyt job eller blot ønsker en aktiv tilstedeværelse på de sociale medier, så er LinkedIn et meget værdifuldt værktøj, der kan hjælpe dig godt på vej.

Her på siden får du gode råd til, hvordan du optimerer din LinkedIn profil og bliver fundet af potentielle arbejdsgivere og rekrutteringsfirmaer.


Passiv jobsøgning - find dit nye job via LinkedIn

Mange rekrutteringsfirmaer bruger LinkedIn til at søge efter kandidater uden egentlig at have udarbejdet et stillingsopslag.

En af grundene til det er, at de kan søge efter den rette kandidat med eksempelvis specifikke færdigheder, uden at skulle gå igennem hundredvis af ansøgninger fra kandidater, der måske ikke besidder de efterspurgte kompetencer og derfor ikke passer til jobprofilen.

For at du skal blive set af rekrutteringsfirmaerne og virksomheder på LinkedIn, er det en god idé at optimere og opdatere din LinkedIn profil løbende. 

Optimering af din LinkedIn profil

Før du begynder at optimere din LinkedIn, er du nødt til at finde ud af, hvad de mest brugte søgeord er i netop din branche og stilling. Dette vil ofte være færdigheder og kompetencer som systemer, du har erfaring med.

Når du har fundet de mest brugte søgeord, er det tid til at bruge dem de rigtige steder på din profil:

Overskriften i din LinkedIn profil

Skriv din nuværende stilling. Det anbefales at bruge mange forskellige variationer af din stillingsbetegnelse. Du kan også vælge at skrive en lille liste med dine vigtigste kompetencer eller interesseområder.

Skriv ikke 'jobsøgende' eller 'søger nye udfordringer i overskrift'

Man støder ofte på flere profiler, hvor overskriften eller erfaringsafsnittet består af sætninger som: “søger efter nye udfordringer” eller “jobsøgende”.

Det frarådes at bruge sådanne overskrifter. For det første, sælger det ikke dine kompetencer særlig godt. For det andet, er det den værste overskrift, du kan bruge i forhold til søgeordsoptimering.

Ingen potentielle arbejdsgivere eller rekrutteringsfirmaer vil søge efter "jobsøgende" - for ikke at tale om sætningen “søger efter nye udfordringer”. Brug i stedet relevante søgeord og stillingsbetegnelser, som du selv ville søge efter. 

Skarp og detaljeret beskrivelse af dig

Den korte beskrivelse er en af de første ting, besøgende ser, når de besøger din profil. Skriv en skarp, detaljeret oversigt over din karriere. Beskrivelsen skal være mellem 100 og 300 ord og skal gerne indeholde dine fokusområder og evt. de resultater, som du har opnået gennem din karriere. Brug søgeord og sætninger, som du ville kunne finde i en jobbeskrivelse, der interesserer dig.

Erfaring og uddannelse

Erfaringsafsnittet er faktisk bare dit CV. Tilføj dine tidligere stillinger med en beskrivelse af dine arbejdsområder. Husk altid at skrive dette afsnit med søgeordsoptimering i baghovedet.

Det vigtigste i optimeringen af din LinkedIn profil er dine stillingsbetegnelser, fordi de fleste rekrutteringsfirmaer netop søger efter dem. Mange brugere skriver kun deres nuværende stilling, hvilket stærkt frarådes. Brug tid på at liste de relevante stillinger, der har formet din karriere. Listen behøver ikke udtømmende.

Med hensyn til uddannelsessektionen, er det vigtigt, at du bruger de rigtige uddannelsesbetegnelser. Hvis du søger efter et job i en international virksomhed, så husk at skrive teksten på LinkedIn profil på engelsk. Dette gælder også navnet på din uddannelse. Skriv hvilke fag, du har haft, og husk at bruge forskellige variationer af navnene.

💡 3 hurtige tips, der også optimerer din LinkedIn

1. Tilpas linket til din LinkedIn profil

På LinkedIn kan du tilpasse linket til din profil. Du kan ændre linket, så det består af dit navn. Denne ændring vil rykke din Linkedin profil op i søgeresultaterne, når man søger efter dit navn på Google. Hvis du har et langt navn, kan du bare bruge dit fornavn og efternavn. Navnet du vælger, vises efter følgende: "www.linkedin.com/in/dit-navn"

2. Få andre til at skrive anbefalinger

Få mindst fem anbefalinger fra andre tilknyttet din LinkedIn profil. Spørg dine tidligere arbejdsgivere eller nuværende kollegaer, om de vil skrive en lille anbefaling om dig og dit arbejde. Du kan også få dem til at godkende dine kompetencer, som du har listet på din LinkedIn profil. Hvis du får en skriftlig anbefaling fra eksempelvis din leder, vil den vises på din LinkedIn profil og din leders profil, så alle jeres forbindelser også kan læse den.

3. Tilknyt websites til din LinkedIn profil

På LinkedIn er det en god idé at tilknytte websites til din profil der viser dit arbejde. Dette er oftest lettest for mennesker i de kreative brancher, da deres arbejde typisk er synligt online Du har dog også mulighed for at bruge et link til din personlige hjemmeside. Hvis du arbejder i salgsbranchen, kan du evt. linke til dine kunder.

Hvis du har lyst til at lære mere om LinkedIn og dine muligheder med platformen, kan du passende tage et relevant kursus i LinkedIn.

Find dit LinkedIn kursus her


Annoncer