Arbejder du med sociale medier? Se her, hvordan du nemt - og billigt - kan skære ned på omkostninger og tid, så du kan optimere dine tilgængelige ressourcer på sociale medier.
I denne guide giver vi dig nemlig et overblik over værktøjer, der er guld værd, når vi snakker sociale medier. Værktøjerne har alle det tilfælles, at de er intuitive, og så er de forholdsvis billige - eller måske endda gratis - at benytte.
Det kan være svært at finde hoved og hale i det store udbud af værktøjer, også når det kommer til forskellige tools, der kan assistere dig i forbindelse med dit arbejde på sociale medier. Derfor giver vi dig herunder et udpluk af værktøjer, der hver især kan hjælpe dig med din tilstedeværelse på sociale medier, både når det kommer til grafik og tekst.
Annoncebibliotek
Vi kan ikke snakke sociale medier uden også at snakke annoncering. Med Annoncebiblioteket har du et samlet sted, hvor du kan søge efter annoncer, der kører på tværs af Meta-produkter. Du kan bruge det til at få oplysninger om de annoncer, du ser, ligesom du for eksempel kan bruge det til at hente inspiration til dine egne fremtidige annoncer.
Samtidig er annoncebiblioteket et genialt værktøj, hvis du er nysgerrig på dine konkurrenters SoMe-annoncer.
En anden bonus ved annoncebiblioteket er, at det ikke koster dig en krone.
Det er dermed et rigtig godt værktøj at skrive sig bag øret.
Canva
Canva er en online grafisk designplatform, der giver dig mulighed for at skabe forskellige grafiske designprojekter helt uden at skulle have avancerede designfærdigheder. På Canva finder du et bredt udvalg af skabeloner og værktøjer, der gør det lettere at lave visuelt content - også til sociale medier.
I Canva finder du et stort bibliotek af billeder, videoer, ikoner, skrifttyper og mange andre designelementer, der giver dig mulighed for at tilpasse det enkelte projekt til platform, målgruppe og jeres visuelle identitet. Canva er desuden ret intuitivt, hvorfor du har gode muligheder for at skabe noget lækkert materiale uanset om du er begynder eller erfaren. Derudover findes der også en lang række tutorials online, eller du kan tage på et kursus og lære mere om mulighederne i Canva.
Mange funktioner i Canva er gratis, men der er også mulighed for at købe premiumelementer eller opgradere til Canva Pro, der giver adgang til avancerede værktøjer og funktioner, ligesom du vil have adgang til flere af Canvas skabeloner, videoer, billeder og lignende. Desuden giver Pro versionen dig adgang til Canvas nyeste skud på stammen 'Magic Studio', der er propfyldt med letanvendelige AI-drevne funktioner, der kan tage dine grafikker til nye højder.
ChatGPT
Du har nok allerede hørt om AI-chatbotten ChatGPT. Måske har du også stiftet bekendtskab med den, og kender allerede til nogle af de forskellige muligheder, du har med ChatGPT. Men vidste du, at ChatGPT også er et glimrende værktøj når det kommer til dit arbejde med sociale medier?
ChatGPT kan være behjælpelig på flere måder som et værktøj til dit arbejde med sociale medier. Du kan for eksempel bruge ChatGPT til din strategi og din planlægning af indhold. ChatGPT kan hjælpe dig med at generere nye ideer til content på tværs af platforme, så din contentplan bliver en fornøjelse at lave.
Det behøver dog ikke betyde, at den tid, du får frigivet fra indholdsplanlægning, behøver gå direkte til produktion af content - for også her kan ChatGPT være en rigtig god sparringspartner! Med ChatGPT får du nemlig mulighed for at få forskellige forslag til teksten til hvert enkelt af dine opslag. Du kan også bede dem om at tilpasse indholdet - for eksempel billede og ordlyd - så det er optimeret til den enkelte platform. Det handler blot om dine prompts.
Emoji Keyboard
Drømmer du om et bedre overblik over emojis? Så kan et online Emoji Keyboard være vejen frem! Her får du nemlig et fuldt overblik over tilgængelige emojis, ligesom du kan søge efter specifikke emojis, hvis du er på jagt efter en bestemt vibe til dit opslag, som gerne må underbygges af en emoji.
Vær dog bevidst om, at du vælger emojis, der passer til dit brand, tone of voice, målgruppe og ikke mindst stemningen for opslaget. Derudover skal du passe på med, hvor mange emojis du benytter dig af i dit opslag.
Der findes mange forskellige online emoji keyboards derude, og du bør være opmærksom på, at de ikke altid er liiige opdateret, i forhold til tilgængelige emojis. Derfor kan det indimellem være nødvendigt at ty til Facebooks bibliotek over emojis, men et online emoji keyboard kan være et glimrende supplement.
Vil du forbedre dine kompetencer inden for sociale medier? Find dit kursus her
Unsplash
Hvis du er i en virksomhed, hvor I har begrænsede ressourcer i forhold til eksempelvis billedmateriale, så kan det være en god ide at finde billeder online. For eksempel såkaldte stock-images. Dog er man mange steder være begrænset af copyright, royalties, licenser og lignende.
Her kan Unsplash være et rigtig godt alternativ. Med Unsplash får du nemlig adgang til over en million billeder - gratis! Billederne kræver ingen betaling og ingen tilladelser. Du kan bare trykke download, og så er du good to go!
Billederne er delt op i kategorier, så du nemt kan få et overblik over, hvad der passer til netop din virksomhed, eller du kan søge efter relevante billeder.
Har I allerede billederne, men vil du gerne lære at redigere dem?