Antallet af nye sociale medieplatforme udvikler sig med høj hastighed, og det kan være svært at vide, hvordan du kan udnytte de sociale medier, og gøre dem til en naturlig del af dit daglige arbejde. Vil du engagere dig i debatter med kunder? Vil du være en banebrydende influencer inden for en bestemt industri? Eller vil du bare være på forkant med nyheder og aktuelle tendenser?
Der er mange forskellige måder at bruge sociale medier på. For at hjælpe dig igang, har vi listet en række af de mest populære sociale platforme med oplysninger om, hvordan du kan tage disse værktøjer i brug som en del af din strategi.
Facebook:
På Facebook kan enkeltpersoner eller virksomheder skabe deres egen virtuelle profil. Med mere end 1 milliard brugere på verdensplan, er Facebook den største sociale platform, hvilket naturligvis gør det til et populært værktøj, når man ønsker at nå ud til et stort publikum. Mange virksomheder har en virksomhedsside, der kan bruges til at dele kommende begivenheder, relevant information, links m.v. Facebook har gennem tiden udviklet sig til at være en stor del af mange virksomheders branding strategi.
Brug Facebook til at:
- Dele billeder af arrangementer, medarbejdere osv. for at give brugernes et visuelt billede af din organisation
- Holde brugerne opdateret omkring kommende events og produktlanceringer
- Linke til aktuelle artikler for at demonstrere jeres interessere og kendskab til den branche i opererer på
- Nå ud til millioner af brugere ved at udnytte det store netværk af Facebook brugere
LinkedIn:
LinkedIn er et professionelt netværk, hvor du kan oprette en online profil i et format, der ligner et CV. Du kan få forbindelse til andre erhvervsaktive inden for alle industrier. Da platformen er offentlig, kan andre brugere se, hvem du er forbundet med, og omvendt, hvilket forstærker netværkseffekten. Du har mulighed for at tilmelde dig en række grupper, der er kategoriseret efter brancher, institutioner eller interesseområder.
Brug LinkedIn til at:
- Få forbindelse med andre kollegaer, ligesindede og influenter inden for din branche eller øvrige brancher
- Profilere din organisation ved at dele viden og idéer gennem debatter i forskellige grupper
- Stille et spørgsmål til en gruppe og få øjeblikkelig feedback
- Finde nye kunder eller samarbejdspartnere
Instagram:
Instagram er en platform, hvor du har mulighed for at dele billeder og videoer, og du har endda mulighed for at gå live med videoer. Til dine billeder og videoer har du mulighed for at tilføje en tekst, der passende beskriver og formidler dit budskab. Her har du også mulighed for at "tagge" det produkt, der vises på billedet. Denne funktion er relevant, hvis du for eksempel er en e-commerce eller lignende, og vil gøre det nemmere for dine følgere at finde det enkelte produkt.
Brug Instagram til:
- Dele billeder, videoer og reels, der bakker op om eksempelvis kommende events eller nyheder
- Engager dine følgere og sørg for interaktion gennem fx DM's, kommentarer og lignende
- Overvåge tendenser og deltag evt. i relevante samtaler gennem hashtags (#)
- Brug det som en oplagt mulighed for at tilknytte din webshop
Twitter:
Twitter giver dig mulighed for at sende små beskeder (max. 280 tegn) til en række tilhængere, der har valgt at følge dig eller din virksomhed. Du kan også bruge Twitter til at holde dig opdateret med aktuelle nyheder og tendenser. Desuden kan Twitter bruges til at komme i kontakt med kunder og få feedback på diverse tiltag.
Brug Twitter til:
- Stille et spørgsmål og få øjeblikkelig feedback
- Formidle hurtige, rettidige opdateringer til dine tilhængere
- Holde dig opdateret og finde inspiration
- Overvåge tendenser ved at søge efter Twitter samtaler med hashtags (#)
Find den rigtige platform!
Det er bestemt ikke alle platforme, der er relevante for dig eller din virksomhed. Nogle platforme kan være bedre egnet for andre, afhængigt industri og stilling. Det kan være en udfordring at vurdere, hvilken platform du skal bruge. Af den grund har vi taget kontakt til Nasrin Billie, journalist med en kandidatgrad i medievidenskab. Nasrin fortæller om de grundlæggende værktøjer, og hvordan hun selv bruger sociale medier i sit daglige arbejde.
Brug sociale medier til at finde inspirationskilder og holde dig opdateret!
Fremkomsten af de sociale medier har medvirket til en større adgang til nyheder og information. Især aktualiteten har stor betydning. Nyheder kan deles og ses uden barrierer i forhold til tid og sted.
Nasrin fortæller, at hun i sit professionelle arbejde som journalist aktivt bruger de sociale medier som et værktøj til at formidle, kommunikere og samarbejde på helt nye måder.
Jeg har ofte fundet gode cases til historier på Facebook ved at lave en hurtig eftersøgning. Dermed indgår Facebook som et professionelt værktøj i den journalistiske proces. Twitter giver hurtig og nem adgang til potentielle kilder og eksperter. Det er hurtigt at tjekke fakta, lave kilde-research, promovere sine historier og være på forkant med breaking news.
Kom i kontakt med dine kunder/læsere
Dine kunder vil gerne engageres. Du leder måske efter ideer til nyt indhold? Det kan også være du leder efter ideer til at forbedre en bestemt service eller produkt? Uanset hvad, vil dine kunder gerne engageres. En Twitter chat kan hjælpe dig med at få feedback på dine tiltag. Nasrin fortæller, at Twitter chats er en nem måde at indsamle oplysninger og udtalelser fra en masse mennesker på én gang. Facebook kan også bruges til dette, men det foregår hurtigere og mere ubesværet på Twitter.
Det er vigtigt at lytte til dine kunder på tværs af de sociale medier. Sociale medier og særligt Twitter er baseret på samtaler. For at opnå en reel og langvarig kontakt er du nødt til at lytte og reagere.
Udvid dit professionelle netværk
De sociale medier giver dig mulighed for at opbygge og opretholde relationer på trods af geografisk placering, og samspillet mellem medlemmerne i fællesskabet kan foregå ligeså hurtigt som en interaktion ansigt til ansigt.
Linkedin er en fantastisk måde at oprette forbindelse til mennesker over hele verden, som jeg normalt ikke ville have mulighed for at komme i kontakt med
På Twitter kan du også finde fagfolk i dit område og følge deres opdateringer. Det er en god idé at deltage i de forskellige debatter og engagere dine egne følgere i dine seneste projekter, så de også kan holde sig opdateret, om hvad du laver.
Kom længere ud med relevant indhold!
Facebook er ikke kun et sted, hvor gode historier opstår. Det er også en oplagt kanal til at dele de gode historier og formidle medieindhold på en ny måde
Sociale medier har en sneboldeffekt på antallet af brugere, der læser dit indhold. Man ved aldrig, hvem der kan finde på at dele dit indhold, og er det den helt rigtige person, der deler, så kan du hurtigt få stor omtale.
Udover de nævnte er der flere forskellige social media platforme derude. Det kan for eksempel også være relevant for lige præcis din virksomhed at bruge YouTube, Tik Tok, Pinterest eller noget helt fjerde.