Mennesker ser mennesker. Andre lægger mærke til alt, hvad du foretager dig. Både som private dig, men i høj grad også som professionelle dig.
Dine handlinger påvirker så at sige dit brand på arbejdspladsen og inden for dit felt. Alle har et brand. Og her har vi problemet.
For, hvordan skiller du dig så ud fra mængden? Det kræver en afklaringsproces og en masse bevidst arbejde. Men fat mod!
Vi har herunder samlet de fem bedste tips til dig, der ønsker at få dit personlige brand helt i top.
1. Vær autentisk
Du er nødt til at være dit brand. Dit brand skal reflektere dig; ellers bliver det utroværdigt i andres øjne. De kommer simpelthen ikke til at tro på dig, hvis der bare er det mindste, der virker karikeret eller påtaget.
Du skal derfor være autentisk. Dit brand skal afspejle dine værdier, dine holdninger og ikke mindst din personlighed. Husk på, at mennesker gerne vil opbygge relationer til noget genkendeligt. Vær derfor menneskelig i dit professionelle virke.
Hvem er jeg? Sådan må du gribe din udvikling af dit brand an. Afkod dig selv og find ud af, hvad du står for, og hvad der er vigtigt for dig at kommunikere til omverdenen. Smid hæmningerne og vær tro mod dig selv.
2. Tal og skab dig et publikum
Din omverden skal have øjnene op for dig. Tal derfor til dem. Både i små og store forsamlinger, lige så snart du kan komme til det. Det kræver utvivlsomt både ekspertviden og held at lande det helt store foredrag.
Men som alt andet er du nødt til at starte i det små. Find dig et ståsted af viden og magt. Tal så derfra. Vis forsamlingen, at du ved, hvad du taler om. Vær autentisk og agér som ekspert på dit ståsted.
På den led opbygger du et publikum, som vil blive større og større med tiden. Det er sådan, at du kan gå hen og blive det næste store tankegods inden for dit felt. Du skal dog skille dig ud. Vær unik og skab din egen måde at tale på.
Tip: Det kan være utroligt svært at spotte egne kvaliteter og dårlige vaner i forbindelse med tale, hvorfor det kan være yderst gavnligt at tage et kursus i mundtlig kommunikation.
Du bliver en dygtig taler, der nemt kan få folk til at lytte, når du bruger energi på din retorik og stil. Tænk bare på Obama og hans effekt på publikum!
3. Skriv dig til troværdighed
Skab troværdighed omkring dit brand gennem det skrevne ord. Skriv ud fra dit ståsted af viden og magt. Du skriver måske ikke en kronik til en landsdækkende avis som det første. Men mindre kan også sagtens gøre det.
Ligesom med det at komme til at tale til de helt store forsamlinger, er du også hér nødt til langsomt at vinde territorium. Og det vil ske.
Du vil blive opfattet som en autoritet inden for dit felt, hvis dine tanker, idéer og holdninger er tilgængelige for dit publikum. Og ikke mindst opdaterede.
Skriv derfor jævnligt. Lav blogindlæg, interviews eller artikler til både online og fysiske medier. Tag eventuelt et kursus i skriftlig formidling, hvis du føler dig lidt på glatis. Sørg dog for, at dine valgte medier og dine synspunkter afspejler dit brand. Du skal være dit brand!
4. Hold styr på din avatar
Du har sikkert en række profiler fordelt ud over de forskellige sociale medier. Er du autentisk på disse profiler? Eller sagt anderledes; stemmer dét billede andre måtte få af dig her overens med dit brand?
Din avatar, eller din sociale tilstedeværelse, er en direkte forlængelse af dig, og bør derfor give indtrykket af, at du er professionel, meningsdanner inden for dit felt (jf. de to forgangne råd) og tilgængelig.
Sørg derfor for, at dine billeder afspejler dig på allerbedste vis, interagér med andre og arbejd på at blive andres foretrukne informationskilde, når det gælder lige præcis dit ståsted af viden og magt. Det kan ligeledes være værd at overveje, om du måske bør have din egen hjemmeside.
5. Forbliv elev inden for din branche
Du kender din branche. Men det fritager dig ikke fra det faktum, at alting ændrer sig hurtigere end aldrig før. Kompetenceefterspørgslen er dybt foranderlig og konstant udvikling honoreres.
Du bør derfor kende til de trendy tendenser og tilegne dig de nyeste kompetencer for at have et velfungerende brand. Udvikl dig, ellers stagnerer du. Giv derfor dig selv lov til at udforske nye sider af din faglighed eller brug tid på, at blive ekspert inden for dit felt.
På finduddannelse.dk har vi samlet en række kurser og uddannelser inden for enhver branche, der kan hjælpe dig på vej til at blive et stærkt og autentisk brand.