Du kender det sikkert godt fra dig selv. Du spidser altid ører, når du kan fornemme, at din kollega eller ven skal til at fortælle en god historie.
Det er helt naturligt, for som mennesker er vi nærmest indrettet til at elske fortællinger, og de har lige siden hulemændenes tegninger på hulevæggene været vores kilde til information. Så, hvorfor ikke anvende storytelling i din kommunikationsstrategi?
Tænk lige over det engang. Mennesker slubrer historier i sig, og hvis en historie engagerer dem rigtigt, så husker de den og agerer på den.
Ved at bruge storytelling som en egentlig strategi, kan du altså gøre læsere til leads og leads til kunder; måske endda loyale kunder.
Her får du derfor 5 tips til effektiv og fængende storytelling, som du kan bruge i forretningsøjemed.
✍️ 5 tips til fængende storytelling
1. Husk altid de fem C’er
Det, der for alvor afgør om din historie fænger, er inddragelsen af de fem C’er, som på godt dansk hedder sådan her: Circumstance, curiosity, characters, conversation og conflict.
I den gode historie gælder det altså om at slå scenen tydeligt an, så dit publikum kender til alle de informationer, der er nødvendige for at kunne finde hoved og hale i fortællingen.
Samtidig skal du sørge for at pirre deres nysgerrighed og give dem lyst til at læse videre. Det kan du gøre på utallige måder - du kan f.eks. bruge en catchy overskrift eller bruge dine personer rigtigt.
Med personerne kommer din dialog helt naturligt, og hvis du i den kan skabe et eller andet konfliktuelt, så har du en vindende fortælling.
2. Mød dit publikum i øjenhøjde
Publikum skal være heltene i din fortælling. Du skal selvfølgelig ikke skrive dem ind i den, men du skal få dem til at kunne identificere sig med dig, og det du vil fortælle om.
Du skal derfor ikke bruge særlig meget krudt på at få dig selv til at fremstå overlegen eller helteagtig. Det er nemlig slet ikke det dit publikum bidder på - nej, de vil langt hellere høre om dine smuttere eller fejlbarligheder, så de får følelsen af, at i er i samme båd og er ligeværdige.
3. Tal til deres følelser
Dit publikum skal gerne føle noget, når de hører din fortælling. Den emotionelle forbindelse gør nemlig, at de husker historien meget bedre, hvilket jo kun er i din interesse. Tænk derfor over, hvad det er for en følelse, du gerne vil frembringe hos dem, og skriv så derfra.
Det er for så vidt lige meget, om du får dem til at føle glæde, afsky, overraskelse eller andet – det afgør dit formål med fortællingen. Men, når du taler til menneskers følelser, så reagerer de og føler sig mødt på en anden måde.
4. Spil på alle deres sanser
Publikums sanser er lige så vigtige som deres følelser er det. Sørg derfor for at appellere til både deres syns-, lugte-, føle- og smagssans, da det for alvor er med til at sætte deres fantasi i gang.
Det at spille på publikums sanser giver dem en helt anden aktie i fortællingen, da det i bedste fald tager dem tilbage til dejlige og positive minder. Du kan altså spille dit publikum et puds, hvis du anvender dine ord rigtigt.
5. Begynd din historie lige i midten
Det er nemlig her, alt det spændende sker. Og her du har en gylden mulighed for at fange dit publikums opmærksomhed. Drop derfor kronologien i historien og begynd der, hvor der er allermest gods i fortællingen.
En anden god hovedregel er at udvælge 3 nedlagspunkter eller pointer, som du centrerer fortællingen omkring. På den måde taber du ikke dit publikums opmærksomhed i alle mulige unødvendige detaljer og informationer.
Få tre konkrete skrivetips eller tag med på skrivekursus
Har du fået mod på at spidse pennen og blive endnu bedre til at skrive strategiske og fængende tekster? Så tag et skrivekursus hos Retorikfirmaet eller begynd med at få styr på tre helt simple skrivetricks her.