Influencer marketing har længe været et omdiskuteret fænomen, og du har helt sikkert også set eller hørt om nogen, der reklamerer for produkter på deres sociale medier.
Det er ikke længere kun kendte skuespillere eller sportsstjerner, der bliver betalt for at reklamere for et produkt, en restaurant, en service eller lignende.
Den digitale revolution satte skub i influencerbegrebet, som nu ses i form af personer, der skaber underholdende og engagerende indhold og på egen vis, får opbygget en større følgerskare gennem de sociale medier.
På finduddannelse.dk har vi talt med Mikkel Malesa, der er ekspert inden for influencer marketing og kender til de nyeste tendenser inden for branchen.
Mikkel Malesa er stifter og administrerende direktør i virksomheden DreamInfluencers, og arbejder dagligt med at skabe nye samarbejder mellem influencers og virksomheder.
Vi har spurgt Mikkel, hvad det er, der har gjort, at interessen for influencer marketing er steget så markant i de seneste år, og hvad man som virksomhed kan gøre, hvis man også vil implementere det i sin strategi.
Influencer marketing: Et nyt, men velkendt begreb
For mange kan influencer marketing synes at være et nytilkomment koncept, men det er et fænomen, der har eksisteret længe, og for DreamInfluencers begyndte arbejdet med influencere allerede tilbage i 2017, og har på nuværende tidspunkt allerede over 4.000 influencere tilknyttet virksomheden.
Men hvad er influencer marketing helt konkret, og hvordan kan du bruge det i din markedsføringsstrategi?
“Det er ligesom gammel vin på nye flasker. I mange år har vi set kendisser og bloggere, der har reklameret med produkter, men efter social medier har vokset så meget som de har gjort siden 2014, så har begrebet influencer marketing fået en større plads blandt virksomhederne,” fortæller Mikkel, og forklarer, at de influencerer, der er tilknyttet Dreaminfluencers typisk arbejder gennem det sociale medie Instragram, og kan defineres som micro-influencers.
“Vi arbejder med det segment, der har mellem 1.000-50.000 følgere på Instagram og fælles for dem er, at det er det segment, som gør det på hobby niveau.”
En microinfluencer kan derfor forstås som en person, hvor arbejdet med markedsføring ikke er den primære indkomst, men den overordnede definition af en influencer spænder fra micro til mega, hvilket afhænger af populariteten ved den enkelte.
Influencere er troværdige for forbrugeren
For at finde den ideelle influencer til at markedsføre dit produkt handler det om, at du forstår hvilken strategi, der skal til for at engagere din målgruppe.
Samtidig er det også vigtigt, at influenceren selv har en interesse for dit produkt og kan engagere din målgruppe, så dette skaber et øget salg. Som forbruger ser man dagligt et stort antal reklamer og annoncer - og oftest er det ikke til at huske, hvad eller hvem der er blevet reklameret for.
Men når forbrugere bliver præsenteret for et velkendt ansigt, som de måske følger på de sociale medier, eller selv har en relation til, så stoler de mere på det, end på en anden reklame de har set.
“Det fremstår mere troværdigt at et andet menneske anbefaler et produkt, og det er en af de store fordele ved influencer marketing,” Fortæller Mikkel og siger, at den bedste markedsføringsmetode ofte er mund til mund, hvilket kan siges at være det man får med influencer marketing.
Når du arbejder med influencers, får du samtidig mulighed for at nå ud til nye målgrupper, hvilket er effektivt til at skabe brand awareness. Hertil tilføjer Mikkel, at en stor grund til at Dreaminfluencer beskæftiger sig med micro-influencers blandt andet er muligheden for en stærkere relation mellem influencer og de personer, de når ud til.
“Hvilken influencer, der passer til din marketingstrategi afhænger af mange faktorer, så det er helt forskelligt, hvad der fungerer. Men en stor fordel ved micro-influencers er at de oftest har en stærkere relation til deres følgere, og lægger et større engagement i at besvare og fokusere på deres følgere.”
Vær opmærksom, når du udvælger influencere
Hvis du arbejder på et lokalt plan, eller med en specifik målgruppe, så kan micro-influencere faktisk være mere effektive end influencere med flere millioner følgere - og samtidig er de også billigere. Men uanset om du vælger micro eller mega influencers, så er er engagement rate et vigtigt parameter.
Engagement raten viser, hvorvidt influenceren er god til at interagere med sine følgere, og hvorvidt følgerne synes om eller deler influencerens posts.
Dette leder os videre til nogle faktorer, der er vigtige at være opmærksom på, når man gerne vil arbejde med influencer marketing.
I DreamInfluencers arbejder de med influencers hver dag, og har derfor nemt ved at skelne mellem oprigtigheden i influencers følgerantal, men det kan være svært for den enkelte at vide, hvad man skal være opmærksom på.
“Når vi godkender influencers til vores platform, så gør vi det ud fra en helhedsvurdering af deres profilindhold, likes og deres følgere. Hvis en person pludselig har fået mange følgere, kan dette eksempelvis skyldes at følgerne er blevet købt,” fortæller Mikkel, og tilføjer, at vurderingen er en blanding af statistiske data og hvad man selv ser i deres indhold.
En influencer kan skabe godt og relevant indhold
De fleste influencerer har godt styr på, hvordan man performer på de sociale medier - både i form af gode indlæg og billeder og video. Hvis man gerne vil skabe godt indhold i sin markedsføring er det essentielt, at man forstår, hvad det er ens målgruppe gerne vil have.
En influencer reklamerer ofte for produkter eller services, som de også selv kan stå inde for vil anvende, hvorfor der også skabes en meningsfuld sammenhæng mellem produkt og influent. Derudover kan du som virksomhed spare en masse af jeres egne ressourcer ved at bruge influencere til at reklamere for jeres brand.
I DreamInfluencers ser de ofte virksomheder, der har høje ambitioner for deres markedsføringsstrategi, men måske ikke penge eller kompetencer til føre det ud i livet, forklarer Mikkel:
“Mange af de virksomheder, der er kunder ved os laver opslag fire gange om dagen, og hvis man skal have en fuldtidsfotograf til at udføre det arbejde, kan de komme til at bruge flere tusind kroner om måneden på det. Med en influencer kan man de sørge for at skabe content for dem.”
Influencer marketing er kommet for at blive
Hvis influencers ikke allerede er en integreret del af din marketingstrategi, så er det muligvis på tide at begynde at overveje det. Influencer marketing er et marked, der på få år er eskaleret hurtigt og ifølge Mikkel har det ikke toppet endnu.
“Der er mange af de store brands, der nu er begyndt at forstå værdien i det og lægger en del penge i denne form for markedsføring, hvilket har gjort at der nu ligger et globalt spænd på omkring 20 milliarder dollars på influencer marketing.”
Undersøgelser viser også, at over 80% af virksomheder planlægger at implementere influencer marketing som en del af deres markedsføringsstrategi inden for det næste år. Der er altså mange gode grunde til at begynde at vende blikket mod influencer marketing.
Det er ikke kun for de unge
Selvom influencer marketing har vundet indpas hos mange virksomheder og forbrugere, så hersker der dog stadig en skepsis omkring fænomenet.
De sociale medier er ofte blevet stemplet som et tidsfordriv for unge og nogle kan have svært ved at forstå, hvordan dette skal kunne bruges som markedsføring til det ældre segment.
Mikkel oplever dog et boom i aldersgruppen over 25 og fortæller, at det især er mødresegmentet, der har fået succes med det.
“Sociale medier og influencer marketing er ikke kun noget, der er henvendt det unge segment og det er meget tydeligt at se. Vi oplever blandt andet, at mødreprofiler er et stort hit, men generelt spænder aldersgrupperne meget bredt,” siger Mikkel.
Sidder du nu og er klar til at komme i gang med influencer marketing, så kan det næsten ikke gå hurtigt nok. Influencer marketing kan siges at være relevant for alle markeder og stort set alle aldersgruppe – det handler blot om, at du vælger den rigtige til at markedsføre dit produkt.
Vil du vide mere om, hvad DreamInfluencers tilbyder? Klik her