Det er ikke uden grund, at de fleste virksomheder i dag er til stede på sociale medier. Men hvordan gør du din virksomhed mere attraktiv overfor målgruppen, og virker det overhovedet at positionere sig ved hjælp af sociale medier?
Uanset om du er en del af en stor eller lille virksomhed, er det vigtigt, at positionering og image sidder i skabet, så virksomheden opnår synlighed og troværdighed på det rette marked.
Du får herunder syv gode råd til, hvordan du med Social Media Marketing kan være med til at profilere din virksomhed med succes samt, hvordan du rammer målgruppen bedst muligt.
1. Skab troværdighed og popularitet på den rette platform
For at give målgruppen den rette opfattelse af virksomheden, er det vigtigt, at du vælger den rette platform at profilere virksomheden på.
Er der for eksempel tale om en restaurant eller et rejsebureau, kan det være en god ide at bruge Instagram eller en lignende platform, hvor du kan præsentere billeder fremfor tekst, som du fx ville kunne med en blog eller lignende.
Det handler med andre ord om at vælge din platform med omhu, og med tanke på, hvilket produkt eller hvilken serviceydelse, du tilbyder.
2. Få content erfaring med på dit Social Media Marketing team
Det er ingen hemmelighed, at social media marketing har udviklet sig meget de seneste år, hvilket har medført, at der stilles krav til nye kompetencer hos marketing teamet.
Ansæt professionelle med evner inden for content management. Den bedste måde for en virksomhed at skabe succes på de sociale medier er netop at have ansatte, der udelukkende fokuserer på denne aktivitet.
3. Få løbende feedback på din online marketing strategi
Kundernes behov udvikler sig konstant, og for at være bedst på markedet til at matche disse, må dine marketing kampagner udvikle sig i takt.
Få derfor jævnligt feedback fra dine kunder og modtag gode råd fra de ansatte i virksomheden med direkte kundekontakt, så du ved, hvad der rører sig - hele tiden.
4. Kommuniker med kunderne
Mange evaluerer virksomheder og kommunikerer med dem via de sociale medier. Det er derfor vigtigt, at du går dem ærligt i møde samtidig med, at du fremhæver virksomhedens fordele.
Frem for alt er det vigtigt, at du besvarer alle evalueringer, især de negative. Sæt dig i kundens sted og besvar konstruktivt. På den måde undgår du bedst muligt at skade virksomhedens image på sigt.
5. Led kunden til det rette sted
Ved hjælp af links til virksomhedens hjemmeside kan du lede kunderne fra de sociale medier til handling i form af køb, tilmelding eller lignende.
Vær proaktiv og sørg for at udvikle et let og brugervenligt interface, som gør det let for kunden at finde frem til det, du ønsker, de skal finde. På den måde kan du bruge de sociale medier til at øge trafikken til din hjemmeside og skabe konverteringer.
6. Eksperimentér
Vi er i en tid, hvor de "skæve vinkler" bliver set og anerkendt. Du bør derfor være modig og tage chancen, når du møder din målgruppe.
Se hvad konkurrenterne gør på de sociale medier: Hvordan når de målgruppen? Hvad er deres strategi? Hvad har din virksomhed, der adskiller sig fra normen?
Det øger virksomhedens mulighed for at være innovativ og lave tiltag, før de andre.
7. Giv jævnligt noget ud gratis
Hvis der er noget kunderne elsker, udover produkter og services af god kvalitet, så er det gratis produkter og services!
Det kan derfor være en god ide at gennemføre konkurrencer med jævne mellemrum. Tiltag som disse øger virksomhedens goodwill og muligheden for positiv word-of-mouth, der er uvurderligt for dit image.
OBS: Sørg her for, at du overholder reglerne i forhold til konkurrencer på sociale medier såvel som normal dansk markedsføringslovgivning.
Kom godt i gang
Vi anbefaler, at du ikke haster dig igennem ovennævnte tips til din Social Media Marketing indsats. Tag et skridt ad gangen, så du sikrer dig, at kunderne tager dine tiltag til sig, og du trin for trin sikrer og styrker et stærkt brand på de sociale medier.