Hvis du forbinder de sociale medier med selfies og madopskrifter, kan ideen om at bruge selvsamme medier til reel faglig udvikling måske virke en anelse absurd.
Men der er mange måder, hvorpå de sociale medier kan bruges til at udvikle dine kompetencer, din viden og dit netværk.
Forslag til kurser
Sociale medier er efterhånden blevet en meget fast del af de fleste menneskers hverdag - særligt fordi, vi altid har en smartphone eller en tablet ved ved hånden, og derfor ikke er bundet af tid og sted.
At det er let tilgængeligt gør derfor også sociale medier til et effektivt og fleksibelt værktøj når det gælder kompetenceudvikling. Du kan læse artikler på LinkedIn i toget til og fra arbejde, lytte til podcats på løbeturen eller se videopræsentationer på YoutTube til aftenkaffen.
Effektiv og fleksibel kompetenceudvikling
Ligesom mulighederne for kommunikation er uanede med de sociale medier, er mulighederne for at udbygge sine færdigheder også mange.
Vi giver dig herunder nogle gode råd og input til, hvordan du kan få det bedste udbytte af de sociale medier, når det gælder kompetenceudvikling.
Bliv inspireret af folk fra branchen
Brug de sociale medier til at blive klogere på din branche. Følg anerkendte folk fra branchen på f.eks. LinkedIn eller X, og følg med i, hvilke emner der interesserer dem, samt hvilke artikler de læser og deler.
På den måde får du et direkte indblik i branchen og kendskab til, hvad der rør sig. Læs artiklerne og del dem med dit netværk. Brug evt. den nye viden på det næste morgenmøde og vis din leder, at du holder dig opdateret på branchen.
Du kan også bruge sociale medier til at følge med i dine konkurrenters gøremål. Brug for eksempel Facebook og LinkedIn til at følge virksomheder fra branchen og lad dig inspirere af dem. Følg med i hvordan det går dem og hvilke sager, der optager dem på nuværende tidspunkt.
Laver du mange præsentationer på jobbet, og er du kørt træt i de samme layouts? På de sociale medier er der masser af inspiration at hente, når det handler om design, layout og grafik.
Brug f.eks. et medie som Pinterest til at finde inspiration til nye måder, hvorpå du kan præsentere dine data. På YouTube kan du finde tutorials, der lærer dig hvordan du gør. Du kan med fordel også lade dig inspirere af de forskellige designs og layouts du kan finde i Canva.
Læs også: 5 gode grunde til at bruge sociale medier i arbejdstiden
Fokusér din læsning
Vil du lære mere om et specifikt emne? Så sørg for, at din læsning går i samme retning. På de sociale medier bliver der delt artikler i øst og vest om forskellige emner. Selvom du finder flere emner interessant, udvikler du din viden bedst ved at indsnævre dit fokus.
Fokusér din læsning på en måde, så du grundigt læser artikler om et specifikt emnet i stedet for at læse løst om lidt af hvert.
Brug dit netværk
Find inspiration til din kompetenceudvikling via dit sociale netværk. Læs de artikler som personer fra dit netværk på LinkedIn deler.
På den måde kan du for eksempel finde frem til de bedste eksperter, nyhedsbreve, podcasts og lignende inden for din branche og holde dig opdateret på tidens trends og tendenser.
Læs også: 7 social media marketing tips til din virksomhed
Indgå i faglige fællesskaber online
Kompetenceudvikling på de sociale medier fordrer også en udbygning af dit professionelle netværk. De fleste af os lærer bedst, når vi lærer vi fællesskab med andre. Her skinner de sociale medier virkelig igennem, da det her netop handler om at dele indhold, ideer og tanker med andre.
På sociale medier kan du indgå i fora og grupper, hvor du kan udvikle dine kompetencer i fællesskab med andre. På Facebook og især LinkedIn kan du blive medlem af forskellige grupper, der hver især koncentrerer sig om et specifikt emne i branchen. I grupperne diskuteres der artikler, ideer og problemstillinger inden for emnet.
Det er en god måde, hvorpå du kan holde dig opdateret. Alt du skal gøre er at anmode om at blive medlem, og derefter kan du følge med i de interessante oplæg.
Ved at dele nyttige artikler om spændende og ikke mindst aktuelle emner inden for din branche på fx LinkedIn, kan du også finde personer, der er interesseret i samme emner som dig.
Læs også: Sådan bruger du sociale medier i dit daglige arbejde
Har du lyst til at udforske kompetenceudvikling på de sociale medier, er det bare om at komme igang. Er Facebook, LinkedIn, X mv. nyt for dig? Så kan et kursus i sociale medier være et godt sted at starte.
Der findes et stort udbud af forskellige SoMe kurser. Uanset om du er på jagt efter et kort introduktionskursus til sociale medier eller et længere forløb, der kan ruste dig med ny viden, så findes der et kursus til dig!