Denne vejledning giver dig indblik i, hvilke kompetencer det kræver at udvikle en karriere inden for markedsføring.
Klik dig rundt blandt fokusområderne og bliv klogere på, hvordan du kan udvikle dine kompetencer inden for netop den del af marketing, du brænder for.
Er en marketing uddannelse noget for dig?
Er du kreativ og passioneret omkring målrettet kommunikation, og finder du dynamisk konkurrence på markedet interessant, så er et job inden for markedsføring måske det rette for dig. Som marketingansvarlig repræsenterer du mere end virksomhedens produkt/service. Du skal være i stand til at:
- udvikle idéer og bygge broer på tværs af markedet
- inspirere andre mennesker
- se verden med målgruppens øjne
- kommunikere information, der skaber handling
- møde kundernes forventninger
Som marketing ansvarlig består din dagligdag typisk af planlægning, udarbejdelse og gennemførsel af marketing kampagner. En marketing kampagne afhænger i høj grad af den vinkel, der bruges til at præsentere produktet på samt, hvordan dette kommunikeres til målgruppen.
I dag bruges internettet i stigende grad som kommunikationsplatform for marketing kampagner, både i forhold til at skaffe nye kunder og beholde eksisterende. Mange marketing ansvarlige arbejder derfor i dag inden for feltet Online Marketing. På trods af dette er retningslinjerne for traditionel Direct Marketing - også kaldet direkte markedsføring - stadig gældende på tværs af alle kommunikationskanaler, både online og offline.
I denne uddannelsesguide kan du læse mere om en række relevante områder inden for markedsføring. Målet er at give dig indsigt i de specifikke kompetencer, potentielle arbejdsgivere kigger efter hos en kandidat til et job inden for markedsføring.
Forslag til kurser
Klik på det arbejdsområde, der interesserer dig, og læs mere:
⭐ Reklame
Direct Marketing
Direct Marketing er kendt for at være den traditionelle marketing form, gennem hvilken en virksomhed kan nå ud til potentielle kunder. Med direkte salg via f.eks. post eller telemarketing er målet med Direct Marketing at give målgruppen den relevante information om produktet og dets fordele - med salg for øje.
Det mest almindelige medie inden for Direct Marketing er den trykte reklame, der indeholder et målrettet budskab, som ved første øjekast skal gøre indtryk på den potentielle køber.
Typiske ansvarsområder inden for Direct Marketing inkluderer:
- Analyse af målgruppen, så din kommunikation bliver så målrettet som mulig
- Indsamling af data om produktet samt, hvordan det kan skille sig ud på markedet
- Design af marketing materiale, der rammer målgruppen og kommunikerer budskabet effektivt
- Beslutning af timing for kampagnen på baggrund af erfaringer fra tidligere kampagner
- Analyse af, hvordan kampagnen møder kundernes forventninger
- Indsamling af feedback om, hvordan produktet og marketing kampagnen kan forbedres
Sådan får du succes med Direct Marketing
Overvejer du en karriere inden for Direct Marketing er følgende kompetenceområder med til at forbedre dine muligheder - disse kan ligeledes være relevante inden for de andre marketingfelter:
- Analyse - håndtere mange former for data, trække de vigtigste detaljer ud og præsentere resultaterne
- Statistisk viden - håndtere statistisk data i et specifikt program og præsentere mål og resultater
- Kommunikation - overbringe målrettede budskaber via telefon, trykt materiale eller direct mail kampagner
- Kreativitet - være original og gøre indtryk på målgruppen med salg som følge
I forbindelse med Direct Marketing spiller salgsmedarbejdere typisk en vigtig rolle. Sælgeren kommunikerer kampagnens budskab direkte til de eksisterende kunder samt, når de kontakter nye kundepotentialer. Denne direkte kontakt spiller en særdeles vigtig rolle i udviklingen af en langvarig og positiv relation til den enkelte køber.
Forslag til kurser
Find en liste over udbydere af salgskurser her
Online Marketing
Internettet har udviklet sig til at være den perfekte kanal til nærværende og målrettet markedsføring. Dog kan der være udfordringer i at nå ud til en fast defineret målgruppe, da online mediet er præget af konstant forandring og hård konkurrence. Innovation og kreativitet er derfor nøgleord i det dynamiske online miljø, og det er her, du som Online Marketing ansvarlig kan byde ind med dine kompetencer.
Online Marketing kræver desuden, at du holder dig opdateret på de sidste nye online trends, der med lynets hast udvikles og erstattes af nye. Gennem disse kompetencer skal du kunne eksponere virksomheden og dennes produkter gennem en konsistent online tilstedeværelse, som dit publikum kan relatere til, bedømme og tilgå alle tider på døgnet.
Arbejdsopgaver inden for Online Marketing er f.eks:
- Design, udvikling og analyse af nyhedsbreve og målrettede email kampagner
- Håndtering af online reklame såsom Google Adwords og bannere
- Udvikling af SEO og SEM strategier for at sikre en konkurrencedygtig online tilstedeværelse
- Udvikling af webindhold af høj kvalitet, der involverer brugeren og møder deres forventninger
- Optimering af brugerens oplevelse af din online platform og dermed også produktet
- Udvikling af platform til e-handel, så brugerne kan købe, sammenligne og bedømme produkterne online
- Tilpasning af dine online platforme til mobile enheder med hjælp fra mobile teknologier
Hvordan skiller du dig ud inden for Online Marketing?
Uanset om du vil arbejde med Online Marketing internt i en virksomhed eller eksternt som f.eks. konsulent, er følgende kompetenceområder fordelagtige for dig:
- Skriftlig kommunikation – skrive så det passer til online mediet med afsæt i målgruppens behov
- Webdesign - forstå de gængse CMS systemer samt, hvordan de bedst skræddersyes til marketing formål
- Online analyseværktøjer – kende til f.eks. Google Anatytics og Web Trends
- Data - integrere data på tværs for at optimere konverteringsraten for både digitale og direkte kampagner
Blandt de mest brugte redskaber inden for online markedsføring i dag er Search Engine Marketing (SEM), Search Engine Optimization (SEO) og sociale medie-kampagner, der alle har været succesfulde på tværs af industrier og markeder. Nedenfor kan du læse mere om, hvad det kræver at specialisere sig inden for disse områder inden for Online Marketing.
Forslag til kurser
SEO og SEM
Search Engine Marketing (tidligere kendt som SEM - i dag bedre kendt som Google Ads) udført gennem Search Engine Optimization (SEO) handler i grove træk om at gøre det nemt for din målgruppe at finde dit produkt øverst i søgeresultaterne på Google og de andre søgemaskiner. SEM har over de sidste år været et af de hurtigst voksende områder inden for marketing, og i dag er SEO det foretrukne redskab i en lang række virksomheder – store som små.
SEO er et område i konstant forandring, hvilket stiller høje krav til, at du løbende holder dig opdateret med de seneste online trends, kortlægger søgeord og dekrypterer søgealgoritmer. Mest af alt handler det om at forstå målgruppen og møde deres forventninger, allerede mens de er i ´søgefasen', så du kan levere den mest troværdige information på en tilgængelig platform.
En ansvarlig inden for SEM arbejder typisk inden for følgende områder:
- Analyse og design af strukturen, så den danner de rette rammer for produktet
- Design af søgemaskineoptimerede og responsive platforme, der er bruger- og søgemaskinevenlige
- Rådgivning om indhold, der kan drive trafik til hjemmesiden og konvertere til salg
- Kommunikation af relevant information til målgruppen, der er tilgængelig for søgemaskinens robotter
- Research af nøgleord om produktet, identifikation af trends og analyse af forespørgslen på markedet
- Boost af placeringen i søgeresultaterne ved at skaffe link referencer fra online kilder af høj kvalitet
- Styrkelse af virksomhedens brand med afsæt i interaktion mellem virksomhed og kunde
Sådan udvikler du din SEO ekspertise
SEO kompetencer, der skaber resultater skal konstant holdes opdateret, så du er på forkant med udviklingen på markedet. Samlet set er det en fordel at have kompetencer inden for følgende områder:
- Webindhold – udvikle webindhold ud fra de seneste opdateringer fra bl.a. Google
- Innovation – reagere hurtigt på ændringer i søgealgoritmen og finde på nye idéer
- Målgruppekendskab – identificere og analysere målgruppens søgemønstre, sprogbrug mm.
- Webdesign - optimere online marketing platforme og gøre dem tilgængelige for målgruppen
- Kommunikation - tilpasse information til målgruppens forventninger og tendenser på markedet
Forslag til kurser
Sociale medier
Med markedsføring via de sociale medier kan en virksomhed skabe relationer til kunder og andre interessenter, hvilket styrker virksomhedens brand og tilstedeværelse på markedet. De sociale medier giver en virksomhed en unik mulighed for at kommunikere direkte med interessenterne og lære dem at kende, hvilket med fordel kan bruges i andre markedsføringstiltag.
Med en karriere inden for sociale medier skal du være på forkant med den overordnede online udvikling såvel som udviklingen inden for hver enkelt social medie-platform. For at skabe engagerende sociale medie-kampagner skal du have indblik i målgruppen for hvert enkelt medie samt hvilke af disse, der passer til markedsføring af netop dit produkt.
Ansvarsområderne forbundet til Social Media Markedsføring inkluderer:
- Lancering og vedligehold af sociale medie-platforme, der er relevante for dit produkt
- Publicering af relevant og informativt indhold, der engagerer brugerne og skaber interaktion
- Besvarelse af henvendelser og god, hurtig kundeservice, der afspejler brandets troværdighed
- Udarbejdelse af en langsigtet strategi, konkrete mål og evaluering af resultaterne fra kampagnerne
- Integration af sociale medie-kampagner med andre marketing kampagner
- Udvidelse af dit netværk for en bredere eksponering, herunder word-of-mouth (WOM Marketing)
Sådan skaber du succesfulde sociale medie-strategier
Som Social Media Marketing ansvarlig skal du kunne bruge de mange platforme løbende og strategisk – og være åben for nye medier og trends. At levere marketing værdi gennem de sociale medier kræver kompetencer inden for følgende områder:
- Kommunikation - formidle indhold, der bliver delt i fælleskabet og på tværs af andre, f.eks. video og billeder
- Delbart indhold - tiltrække nye medlemmer til fællesskabet ved at lave fængende delbart indhold
- Innovation - tænke ud af boksen og finde på nye relevante emner, der skaber diskussion
- Originalitet - skille dig ud fra mængden og integrere forskellige platforme, som de udvikler sig
- Salg - konvertere din interaktion på de sociale medier til faktisk forretningsværdi
Forslag til kurser
Se en oversigt over kurser i sociale medier her
Reklame
Reklame er et af de mest effektfulde markedsføringsværktøjer, der bruges til at overbevise målgruppen om at købe et bestemt produkt. Der er ingen faste retningslinier for god reklame, men dog går en række faktorer igen i reklamer såsom genkendelige objekter, storytelling og brug af effekter, der bringer følelser frem hos målgruppen. Fælles for de fleste reklamekampagner er desuden originalitet, uanset hvilket medie, reklamen markedsføres på.
Som reklameansvarlig vil du typisk arbejde i et reklamebureau, hvor du sammen med kundens marketing afdeling udarbejder effektive reklamekampagner. De primære arbejdsområder inden for reklame inkluderer:
- Arbejde med eksisterende produkter til at opbygge en effektfuld kampagne
- Analyse af målgruppen og deres forventninger til produktet
- Analyse af markedet samt konkurrenterne og finde det unikke ved det produkt, der skal markedsføres
- Udformning af idé, manuskript eller design for reklamekampagnen
- Præsentation af udkast til kunden, f.eks. i form af trykt layout, video eller AdWords kampagner
- Tilpasning og lancering af reklamekampagnen på markedet
- Monitorering af kampagnen og dens performance på markedet
- Beregning af indtægter under og efter kampagnen og strategi for næste skridt i din markedsføring
Hvordan bliver du en succesfuld reklameansvarlig?
Du opnår succes i en karriere inden for reklame, hvis du er klar til at møde udfordringerne i et konkurrencepræget miljø med stigende forventninger fra et fragmenteret publikum, der et mættede af eksponering fra adskillige reklameplatforme. Hvis du planlægger at søge et job inden for reklame, bør du have kompetencer inden for følgende områder:
- Kreativitet - bryde med standarderne og være innovativ, så din reklamekampagne skiller sig ud
- Originalitet - vide, hvad der rører sig og hvordan dit produkt udvikler sig, så du kan skabe nye idéer
- Skriftlig kommunikation - skrive indhold, der er tilpasset til den valgte platform og målgruppe
- Visuel kommunikation - give dit indhold visuelt udtryk og forstå de grafiske detaljer udover farvevalg og form
Content Marketing
Content marketing betyder ”indholdsmarkedsføring”. Lige nu er content Marketing på alles læber, selvom det som sådan ikke er en ny disciplin – der har til alle tider været fokus på at producere indhold til internettet. Forskellen er dog, at der i dag er langt mere fokus på kvalitetcontent, da det giver mere synlighed i søgemaskiner som f.eks. google.
Content marketing handler om at kommunikere med din målgruppe og potentielle kunder uden at sælge. Det handler om at kunne sætte sig i kundernes sted og vide, hvad de gerne vil have af viden. Håbet er, at kunderne/målgruppen til gengæld for information i sidste ende belønner os med loyalitet og køb.
Arbejdsopgaver indenfor Content Marketing
- At udarbejde en content marketing strategi
- At kunne sætte sig i brugernes/kundernes sted og finde indhold, som skaber værdi for brugerne.
- At kunne sætte sig ind i forbrugernes foretrukne mediekanaler
- At bruge Google Analytics til at finde relevant indhold
- Skrive tekster, lave podcasts, video, skrive blogs osv.
- At bruge visuelle virkemidler til at formidle budskabet
Hvordan skiller du dig ud indenfor for Content Marketing?
Hvis du vil tiltrække potentielle kunder, handler det om at skille sig ud fra det alle andre gør. Hvad kan du tilbyde af unik viden, som ingen andre kan? Hvordan kan du distribuere viden på en anderledes måde, som fanger opmærksomheden hos målgruppen?
- Fængende kommunikation - du skal skrive nærværende og fængende, så teksten er spændende at læse og passer til målgruppens niveau.
- Holde dig opdateret - Du skal være opdateret på, hvad der sker på markedet og hos målgruppen i form af trends/tendenser indenfor bl.a. nye kommunikationsformer.
- Online analyseværktøjer – du skal kende til Google Analytics, så du kan finde inspiration til relevant indhold, og analysere på forbrugernes adfærd online.
- Mediemix – du skal sørge for at være til stede på de fora, som målgruppen bruger til at finde information. Jo flere steder du er synlig, jo mere bliver dit indhold spredt og læst.