Vil du gerne være en dygtig sælger, men synes du, at valget af sælgeruddannelser er uoverskueligt? Denne guide kommer med 5 bud på forskellige typer af salgsuddannelser.
Alle organisationer udbyder noget, hvori der indgår et salg på det ene eller anden måde. Salg er ikke blot at sælge og få nye kunder og beholde eksisterende. I salg indgår der rigtig meget forberedelse for eksempelvis at mestre kundemøder og dit eget kropssprog, aflæse sin kunde, sælge på forskellige måder mm.
Forslag til kurser
Er du sælger og vil du gerne udvikle dig og lære at mestre salgets kunst? Vi har herunder samlet 5 forskellige typer af salgsuddannelser, uanset om du er helt grøn sælger, ønsker at styke din viden og dine kompetencer inden for salgspsykologi eller om du ønsker en fuld akademiuddannelse inden for salg.
1. Til dig, der vil være en stærkere salgsleder
En salgsleder skal kunne motivere og støtte sine medarbejdere for at få de bedste resultater for virksomheden. Et kursus i salgsledelse kan give dig værktøjerne til at løfte din medarbejdere og skabe stor værdi for din virksomhed. Bliv en bedre salgsleder og find dine medarbejderes styrker frem.
I livet som salgsleder har du ansvar på 2 niveauer - personalemæssigt og i forhold til salgsmålene. For at kunne præstere, i begge henseender, er det vigtigt du bliver tryg ved din lederrolle. Det er vigtigt for dig, både som ny leder og som erfaren, at sørge for at fortsætte din udvikling som leder. Et kursus i salgsledelse giver stærke værktøjer og nye kompetencer.
Find dit kursus i salgsledelse her
2. Til dig, der ønsker at blive (endnu) bedre til Key Account Management
Det er vigtigt for din virksomhed at du forstår at opretholde positive forhold til jeres kunder. Her kan et Key Account Management (KAM) kursus give dig de rigtige værktøjer og kompetencer til at skabe og opretholde gode relationer, og benytte disse relationer i din virksomheds strategiske planlægning.
Typisk indhold på KAM kurser kan være:
- Hvad indebærer Key Account Managerens rolle?
- Præsentationsteknik
- Forhandlingsteknik
- Vision, mål og strategi
- Planlægning
Et Key Account Management kursus er typisk rettet imod sælgere og salgschefer, som har ansvaret for virksomhedens nøglekunder. Det er også for dig, som ønsker at træde ind i rollen som Key Account Manager, eller hvis du besidder en anden stilling i din virksomhed, hvor kunderelationer er i højsædet. Et Key Account Manager kursus giver dig en lang række kompetencer som kan være væsentlig i flere forskellige sammenhænge.
Find dit Key Account Management kursus her
.
3. Til dig, der er en erfaren sælger, og vil opgradere din salgsuddannelse
Som erfaren sælger har du måske et ønske om at opgradere din salgsuddannelse og blive opdateret med den nyeste viden. Her kan en hel akademiuddannelse eller et enkelt akademimodul muligvis være det oplagte valg. Hvis du vælger en hel akademiuddannelse, vil denne typisk strække sig over 3 år, og du vil eksempelvis blive i stand til at levere en salgs- og/eller markedsføringsindsats, som gør en forskel for din virksomhed.
Med en akademiuddannelse har du mulighed for at tage en uddannelse ved siden af jobbet, uden du behøver gå på kompromis med nogen af delene. Du har desuden også mulighed for at skræddersy din uddannelse ud fra netop dine interesser - i hvert fald i den forstand, at du har mulighed for at vælge en række valgfag, der er i overensstemmelse med dine interesser og dine ønsker til fremtiden. Foruden valgfagene er der også en række obligatoriske moduler.
Mulighederne for valgfag vil variere fra udbyder til udbyder, men typiske eksempler på valgfag kan være:
- Digital markedsføring
- E-handel
- Erhvervsret
- Eksport og internationalisering
- Salgspsykologi og grundlæggende salg
- Strategisk salg og key account management
Vær opmærksom på, at der er forskellige adgangskrav, du skal leve op til for at blive optaget på en akademiuddannelse.
Find din akademiuddannelse her
4. Til dig, der vil dygtiggøre dig inden for salgspsykologi
Mangler du det psykologisk aspekt, når du pitcher dit produkt? Så skal du tage et kursus i salgspsykologi, hvor du lærer hvad modparten tænker, og hvorfor. Når du forstår salgets psykologi, bliver salgsprocessen meget mere gennemskuelig.
Med et kursus i salgspsykologi bliver der taget hånd om din personlige udvikling som sælger. Du får redskaber til at kommunikere med andre typer mennesker, og du lærer at analysere de situationer du står i. Lær at lægge en grundig salgsstrategi og kompetencerne til at tilrettelægge individuelle forløb alt efter hvilken kunde du arbejder med.
Med et kursus i salgspsykologi vil du ofte få følgende med dig:
- Salg gennem tillid
- Menneskelig indsigt - en adfærdsmodel
- Sådan "læser" du kunden
- Din egen person profil
- Situationsbestemt salg og kommunikation
- Kunde profil - forstå din kunders købemotiver
Flere undersøgelser har vist, at det non-verbale sprog er afgørende for din succes som sælger. Det vil sige, at dit kropssprog og fx dit toneleje har indflydelse på, hvordan din kunde tager imod dit budskab, og om du formår at opbygge tillid. På mange kurser i salgspsykologi vil du derfor lære om det optimale situationsbestemte kropssprog og også træne dit eget kropssprog.
Find dit kursus i salgspsykologi her
5. Til dig, der er ny som sælger
Vil du gerne lære alt om salg og øge det igennem konkrete salgsteknikker og øget selvindsigt? Så kan et kursus i grundlæggende salg meget vel være det rette valg for dig. Med et kursus i grundlæggende salg får du effektive redskaber til at håndtere alle dele af salgsprocessen.
Indholdet afhænger selvfølgelig af det enkelte kursus og af udbyder der tilbyder kurset. Dog kan du helt overordnet forvente:
- Viden om, hvad der forventes af dig som sælger
- Bliv bevidst om din egen position og rolle som salgsleder
- At blive klogere på spørgeteknik og aktiv lytning
- At opnå viden om grundig behovsafdækning
- Forstå hvordan dine kunder tager beslutninger, og hvordan du hjælper dem til at købe
- At opnå kompetencer inden for salg, der gør dig i stand til at komme med stærke argumenter
- Og meget meget mere.