Overvejer at søge ind på en af landets MBA uddannelser? Der kan være langt fra det indledende snuseri til beslutningen om rent faktisk at lave en ansøgning. Måske du har brug for tid til at overveje frem og tilbage, hvorvidt det skal være en MBA lige nu. Og måske du allerede er i gang med at undersøge, hvad det egentlig kræver at udforme en MBA ansøgning.
Vi har derfor udformet en lille inspirationsguide til ansøgningsprocessen, som gennemgår nogle af de bilag, der skal medsendes ansøgningsblanketten.
Da denne artikel ikke har som sigte at gå i dybden med ansøgningsprocedurer til hver af de respektive MBA uddannelser, har vi hos finduddannelse.dk forsøgt at lave en generel vejledning, der kommer rundt omkring de forskellige krav, der går igen i flere af ansøgningsprocedurerne.
Forslag til kurser
Der er ofte stor forskel på ansøgningsprocedurerne MBA uddannelserne imellem, derfor anbefaler vi altid, at man ringer til den ansvarlige uddannelsesansvarlige/kontaktpersonen, således at man får et individuelt svar på baggrund af ens specifikke situation. De kan give et kvalificeret svar på, hvordan man får stykket den bedste ansøgning sammen.
Generel vejledning til MBA ansøgningen
Det er en god idé at indsamle relevante papirer i god tid før ansøgningsfristen. Der er forskellige datoer for ansøgningsfrist hos de forskellige MBA uddannelser, så tjek op på dette i god tid, så du ikke misser chancen for at kunne starte på din foretrukne MBA uddannelse.
Hos nogle MBA uddannelser, har du mulighed for at blive optaget på uddannelsen, selvom du har overskredet ansøgningsfristen, hvis der fortsat er ledige pladser på programmet. Husk ligeledes på, at nogle MBA uddannelse kun har optag en gang om året.
Som ved andre uddannelser, er der begrænsede antal pladser på hvert hold. Det bevirker en mere intim atmosfære, hvor der er større mulighed for diskussion, vidensdeling og at lære dine medstuderende at kende.
Før du ansøger skal du have styr på, hvordan du vil finansiere din uddannelse. Kort efter du er optaget, skal du betale et depositum for at reservere pladsen på uddannelsen. Der er flere finansieringsmuligheder for en MBA uddannelse.
Læs mere om finansiering af din MBA her
Referencer/dokumentation af erhvervserfaring
Kravet til erhvervserfaring afhænger af, hvilken uddannelsesudbyder, du ansøger hos. Desuden afhænger det af, hvorvidt du har valgt at studere uddannelsen på heltid eller deltid. Executive MBA uddannelser henvender sig til ledere, der tager uddannelsen på deltid og har et lederjob ved siden af studiet.
Denne uddannelsestype kræver ofte flere års erfaringsgrundlag indenfor ledelse end fuldtids MBA’en. Studerende der læser en MBA på fuldtid er oftere yngre og med mindre ledelseserfaring i baggagen. De tager uddannelsen for at få det teoretiske fundament i orden til et fremtidigt lederjob.
I nogle tilfælde skal du vedlægge udtalelser/referencer fra tidligere arbejdsgivere og i andre tilfælde, skal du blot kunne dokumentere din erhvervserfaring f.eks. ved hjælp af CV’et, årsopgørelser, bekræftelse fra arbejdsgiver eller lignende.
Eksamenspapirer
Du skal vedlægge eksamenspapirer som dokumentation for, at du har det uddannelsesniveau, der kræves. Desuden bruges eksamenspapirerne til at se, hvilket fokus og interesser(valgfag) du har haft under studiet, samt selvfølgelig om du har et nogenlunde niveau i forhold til at kunne klare uddannelsen. Det hele indgår i den samlede vurdering af ansøgeren.
Andre papirer
Du skal udfylde og indsende et online ansøgningsskema sammen med CV, referencer, dokumentation for erhvervserfaring og andre bilag. På ansøgningsblanketten står der anført, hvilke specifikke dokumenter og bilag, du skal vedlægge ansøgningen. Kravene varierer meget uddannelserne imellem, derfor skal du altid kontakte uddannelsesinstitutionen, hvis du er i tvivl.
GMAT score eller andre tests
Til nogle MBA uddannelser skal du have lavet en GMAT forud for ansøgningen. Hos eksempelvis CBS skal scoren være på mindst 600 point.
Du kan læse mere om GMAT, hvor og hvordan du tager testen her
Motiveret ansøgning/essay
Du skal som oftest vedlægge et motiveret skriv eller en essay, som viser din motivation for at søge ind på uddannelsen. Her beskriver du din karriere og dine mål, samt hvordan din deltagelse i MBA programmet kan fremme disse mål.
Du skal endvidere beskrive, hvilke forventninger, du har til forløbet, og hvordan den viden, du får på uddannelsen, kan hjælpe din virksomhed med deres nuværende eller kommende udfordringer. Du skal også fortælle om dine personlige kompetencer, og hvordan dine medarbejdere og kollegaer vil beskrive dig. Til sidst skal du reflektere over, hvordan du regner med at få tid og plads til MBA studiet i dit privatliv såvel som arbejdsliv.
Hos CBS er den motiverede essay delt op i 4 forskellige essays, som skal omhandle følgende emner:
1) Den første essay skal give optagelsesudvalget et indblik i, hvem du er, når du ikke er på arbejde. Hvad laver du i din fritid, hvordan ser din familiestruktur ud, har du nogle spændende hobbyer osv.
2+3) I de to næste essays skal du diskutere MBA programmets to første modulemner, som er henholdsvis ”responsible management” og ”leadership”. Du skal diskutere ”responsible management” i en moderne kontekst. Og i forbindelse med ”leadership” skal du fortælle om dine tanker og de erfaringer, du har på området.
4) Den sidste essay skal omhandle dine karrieremæssige ambitioner både nuværende og fremtidige. Såvel som de mål du har til karrieren efter du har taget din MBA. Denne essay skal vise optagelsesudvalget, at du har tænkt godt og grundigt over, hvorfor du gerne vil tage en MBA uddannelse, samt at du er bevidst om, hvilken effekt uddannelsen har på din personlige og karrieremæssige udvikling.
Den personlige samtale
Den personlige samtale sker efter indsendelse af ansøgning og andre relevante bilag. Det er forskelligt fra uddannelsesinstitution til uddannelsesinstitution, hvilke ansøgere, der indkaldes til samtale.
På nogle MBA uddannelser er det kvote 2 ansøgerne, der bliver indkaldt til samtale, mens det, ved ansøgning til andre MBA uddannelser, er en fast del af ansøgningsproceduren at invitere alle ansøgere til samtale. Efter samtalen sker der en samlet vurdering af ansøgeren på baggrund af ansøgning, CV, motivation og samtale, hvorefter den endelige udvælgelse sker.
Samtalen har et afklarende formål. Optagelsesudvalget skal selvfølgelig vurdere, om du har de rette faglige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen, men den skal også give dig mulighed for at finde ud af, om uddannelsen er den rette for dig. Det er vigtigt for optagelsesudvalget, at du har den rette motivation, og er bevidst om, det kæmpe arbejde, der ligger i at tage en MBA. Har du opbakning fra din familie til at bruge weekender og aftner på at læse og deltage i forelæsninger? Og er din arbejdsplads indforstået med, at du skal have fri i forbindelse med studiet og arbejder med nedsat intensitet under eksamensperioder?
Derudover adskiller de forskellige MBA uddannelser sig fra hinanden i forhold til struktur, pensum, fokus, undervisningsform, ekstra og obligatoriske aktiviteter undervejs i studiet og andet, du måske ikke kan forlige dig med. Det er derfor vigtig for optagelsesudvalget at sikre, at du har et kvalificeret og velinformeret grundlag at træffe din beslutning på, så du ikke skal skuffe dig selv og din arbejdsplads ved at droppe uddannelsen undervejs i forløbet.