Vi har nok alle prøvet at sidde til et kursus eller et oplæg, hvor underviseren mangler gennemslagskraft og mister deltagernes opmærksomhed. Vil du gerne undgå, at deltagerne til din undervisning tænker det samme om dig? Så kan du med fordel overveje at tage et AVG forløb, der giver dig nye kompetencer.
AVG står for Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelse, og er en uddannelse, hvor du lærer at instruere, formidle og undervise andre voksne. Du finder blandt andet AVG hos Kursustrappen. I den forbindelse har vi derfor taget en snak med Carina Brit Christensen, der er underviser på AVG hos Kursustrappen. Hun vil her gøre dig klogere på, hvordan et AVG forløb kan gøre dig til en bedre formidler og underviser.
Carina Brit Christensen underviser som sagt på Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelse hos Kursustrappen, og har gjort det fast siden 2019. Carina Brit Christensen tog selv en AVG tilbage i 2008, hvorfor hun har et indgående kendskab til uddannelsen. Samtidig ved Carina derfor også, hvor givende en uddannelse det er.
Oplev styrkerne ved en AVG
Som Carina Brit Christensen beskriver det: "Uddannelsen betød rigtig meget for mig, og det kan jeg se, at den også gør for vores kursister. Jeg havde undervist i en årrække i forskellige sammenhænge før jeg tog min AVG, men uddannelsen gav mig et andet fundament at stå på," lyder det fra Carina. En Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelse gav blandt andet Carina et nyt sprog, hun vidste hvad de forskellige metoder hed, nye værktøjer til at planlægge uddannelse på en anden og mere grundig måde end tidligere, og Carina begyndte generelt at kunne se, hvordan hun kunne variere sin undervisning. Generelt fik Carina styrket sin rolle som formidler og underviser, og det er nu det, hun som underviser på AVG giver videre til deltagerne.
Hos Kursustrappen kan du tage AVG som fire forskellige forløb, så du kan vælge det, der passer bedst til dig og din hverdag:
Styrk din rolle som formidler og underviser
En Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelse er oplagt for dig, der skal formidle og undervise overfor andre voksne mennesker - uanset, hvilken baggrund du har, og uanset hvad dit nuværende erhverv er, og uanset om du vil lære at undervise, instruere, vejlede og formidle viden. Carina Brit Christensen forklarer os nemlig, at målgruppen for uddannelsen er meget bred. Det kan være alt lige fra at du kan være leder eller mellemleder, der vil forbedre dine formidlingsevner, SOSU medarbejder, eller til kørelærer, hvor et AVG forløb er et lovkrav i forbindelse med kørelæreruddannelsen.
En Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelse styrker nemlig din rolle som formidler og underviser, og med uddannelsen opnår man ny viden og kompetencer, der kan komme i spil med det samme. Viden og kompetencer, der kan vise sig at være en force i mange forskellige stillingsbetegnelser og muligvis også en fordel i ens fremtidige karriere. Carina Brit Christensen forklarer ligeledes, at man kan lære meget gennem AVG, uanset om man er erfaren eller ny i faget.
Det opnår du med et AVG forløb
For som Carina beskriver det, er der nogle deltagere der kommer med 20 års erfaring, og har undervist på den samme måde i mange år, som med uddannelsen får nogle nye værktøjer til at se på deres egen undervisning på en helt anden måde. Og det er netop noget af det, man opnår med en Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelse:
"På uddannelsen lærer man især, hvordan man flytter blikket fra sig selv og ud på deltagerne. Det vil i praksis sige, at man begynder at tænke i, at den undervisning man tilrettelægger, skal give mening for ens deltagere. Det skal være relevant for dem, og man lærer at tilrettelægge en læreproces, som sætter deltagerne i centrum, ser verden ud fra deltagernes, og ser hvad der kan være en hjælp for dem til at flytte sig fra A til B. Mange undervisere tilrettelægger deres undervisning ud fra emnet de underviser i og laver en præsentation ud fra emnet. Men på uddannelsen får man kompetencerne til at vende det på hovedet og tænke undervisning på en anden måde, så man møder deltagerne, der hvor de er," lyder det fra Carina Brit Christensen.
Man får dermed kompetencerne og værktøjerne til at integrere de ressourcer, man allerede har til rådighed, når man starter på uddannelsen i ens undervisning, så man som underviser bliver den bedste udgave af sig selv. Dette sker blandt andet gennem teori og praktisk træning. For eksempel består en stor del af undervisningen på AVG i, at deltagerne giver hinanden konstruktiv feedback. Denne feedback kan den enkelte deltager så bruge til at tilrettelægge undervisning og præsentationer i fremtiden, og vedkommende får en større bevidsthed om sine styrker i rollen som underviser.
Undervisning er et håndværk
For som Carina Brit Christensen beskriver det, er undervisning mere end at stå ved en tavle og formidle - dét at være en god underviser er at formidle pensum på en måde, så man er sikker på, at det er logisk og giver mening for deltagerne, og at alle deltagerne i ens undervisning får noget ud af oplægget.
Derfor består AVG hos Kursustrappen også af mere end at øve sig foran tavlen. Du får som formidler og underviser træning i, hvordan du benytter forskellige metoder, der involverer dine deltagere og du lærer, hvordan du tilrettelægger undervisning, faciliterer gruppearbejde, giver feedback, bruger dig selv som underviser og arbejder ud fra forskellige læringsteorier og med læringsstile.
Endvidere forklarer Carina at man gennem uddannelsens 9 moduler blandt andet lærer om temaet Transfer, der giver dig som formidler og underviser redskaberne til, at overføre det lærte til praksis: "Med transfer lærer man, hvordan man skruer op for, at dem man underviser, rent faktisk kan bruge deres viden efterfølgende. Forskning viser nemlig, at meget viden bliver formidlet i en undervisningssituation eller lignende, men bliver ikke brugt. Det går simpelthen tabt. Man lærer, hvordan man kan arbejde med at højne læringseffekten, i løbet af det modul, hvor vi arbejder med Transfer, og herunder hvad man kan sætte ind med både før, under og efter oplægget eller undervisningen," beskriver Carina Brit Christensen.
Så for at komme med en opsummering, går du fra Almen Voksenpædagogisk Grunduddannelsen hos Kursustrappen med refleksion og et væld af nye idéer og redskaber til at undervise og formidle. Du bliver bevidst om dine styrker i rollen som underviser, og ligesom andre tidligere deltagere på uddannelsen, vil du synes at det er sjovere og have mere overskud og indsigt i, hvad det er der gør din undervisning god, når du skal ud og undervise bagefter.
5 gode råd til at gøre din undervisning bedre
Men hvad kan du selv gøre her og nu? Carina Brit Christensen kommer her med 5 gode råd til, hvordan du gør din undervisning bedre.
- Start planlægningen af din undervisning, med at se verden gennem dine deltageres øjne, deres virkelighed og deres praksis. Målgrupper har mange fællestræk – og samtidig må du give plads til individuelle måde at lære på.
- Hav fokus på :Hvad skal deltagerne bruge stoffet til? – hvad er det, de skal kunne gøre anderledes, når undervisningen er slut? – og træn det så undervejs. At ændre vaner tager tid.
- Tænk over, at man kan sammenligne det at undervise, med at stoppe en strømpe. Du skal finde det sted, hvor der er noget at hæfte stoppenålen i. Det kan man ikke midt inde i hullet. Du må starte i kanten af hullet, for at få fat. På samme måde, skal du møde deltagerne, der hvor de er, og bygge ovenpå det, som de i forvejen kan.
- Det er den, der arbejder der lærer noget – sæt dine deltagere i gang med at arbejde i undervisningen, i stedet for at de skal sidde og lytte.
- Sørg for at opbygge et godt læringsmiljø, hvor deltagerne oplever, at de kan være sig selv og har lyst til at dele spørgsmål, erfaringer og sig selv med andre – det giver mere på så mange parametre i sidste ende.
Lyder det som noget for dig?
Vil du være den bedste udgave af dig selv som formidler og underviser?