Hvorfor vælge Seminarer.dk?
Mere end 5000 kursister bruger os om året
Udviklet i tæt dialog med brugere
Vi har mere end 25 års erfaring
Startdato
Kursusbeskrivelse
AKT-uddannelse
Bliv certificeret AKT-/Inklusionsvejledermed denne 10-dages AKT uddannelse i selskab med konsulent Tacha Elung, konfliktmægler Jan Andersen, jurist Bente Adolphsen og specialist i klinisk børnepsykologi Rikke Yde Tordrup.
I fællesskab sørger de for, at du bl.a. tager fra AKT uddannelsen med:
- Kompetencer til at supervisere kolleger ift. de problemstillinger, de oplever som udfordrende
- Teoretisk viden om specifikke udviklingsforstyrrelser og redskaber til at igangsætte inkluderende handleplaner
- Træning i brug af redskaber, der kan hjælpe klasser med et højt konfliktniveau
- Praksisnære samtalekort til styrkelse af dialogen med såvel markante som ressourcesvage forældre
- Viden om, hvornår og hvordan du skal underrette de sociale myndigheder, og hvilke tavshedspligtregler der findes
Dit udbytte
I løbet af modulets tre dage får du:
- Indblik i systemisk tænkning
- Kompetence til at supervisere kolleger omkring problemstillinger
- Kompetence til at lave hypotesedannelser og udforme inkluderende handleplaner
- Kompetence til at igangsætte inkluderende handleplaner og vejlede kolleger i dette
- Praktisk erfaring med coaching værktøjer, således at disse bliver brugbare i dit daglige arbejde som AKT-/Inklusionsvejleder
- Teoretisk og praktisk erfaring med at anvende lytte- og spørgeteknikker
MODUL 2: Klassearbejde · Vejlederollen
Modulet sætter fokus på arbejdet med inklusion i klassen/gruppen. Du får indblik i konkrete redskaber til det forebyggende klassearbejde, der kan medvirke til at fremme såvel den kortsigtede som den langsigtede specialpædagogiske indsats på skolerne.
Vi sætter særligt fokus på og giver konkrete redskaber til AKT-/inklusionsvejlederen som leder for gruppedynamiske forandrings-/forbedringsprocesser for klasser/grupper, der er udfordret af dagligdage med mange konflikter, utryghed og mistrivsel.
På modulets to dage får du:
- Konkrete redskaber til det forebyggende klassearbejde
- Konkrete redskaber til AKT-/inklusionsvejlederen som leder for gruppedynamiske forandrings-/forbedringsprocesser for klasser/grupper, der er udfordret af dagligdage med mange konflikter, utryghed og mistrivsel.
MODUL 3: Forældrearbejde · Tværfagligt samarbejde
Nogle forældre engagerer sig så meget, at lærere og pædagoger bliver modarbejdet og kritiseret. Samarbejdet går i hårdknude – og det går ud over børnene. Andre forældre markerer sig for lidt – og det går også ud over børnene. Hvilke konsekvenser har forældrenes samarbejdsadfærd for børnene og deres udvikling? Og hvordan kan lærere, pædagoger og AKT-/Inklusionsvejlederen håndtere forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde – også når der er konflikt i luften?
Modulet sætter fokus på, hvordan AKT-/Inklusionsvejlederen kan kvalificere samarbejdet med forældre. Modulet kommer bl.a. ind på de lovgivningsmæssige begrænsninger og muligheder for skolehjemsamarbejdet og for det tværfaglige samarbejde. Derudover får AKT-/Inklusionsvejlederen konkrete kommunikationsredskaber samt brugbar indsigt og viden, der fremmer et konstruktivt udgangspunkt for samarbejdet mellem skole og hjem, også i de svære skilsmissesager. Målet er at styrke AKT-/Inklusionsvejlederens professionelle praksis i forhold til samarbejdet omkring eleven.
Du får i løbet af modulets tre dage:
- Viden om tavshedspligtreglerne: Hvornår og hvilke oplysninger må vi udveksle?
- Hvornår og hvordan underretter vi til de sociale myndigheder?
- Praksisnære samtalekort til styrkelse af dialogen med såvel markante som ressourcesvage forældre.
- Konkrete bud på håndtering af og kommunikation i svære skilsmissesager.
Målgruppe
Børne- unge- og skoleområdet.
Pris
Prisen for dette kursus er 36.996 kr. ekskl. moms.
Få information
”Jeg kan kun anbefale en uddannelse ved Seminarer.dk. Det er vigtigt, når man i en travl hverdag vælger at bruge tid på uddannelse, at det giver mening. Det giver mening, når Seminarer.dk vælger undervisere, som har erfaring med almindelige hverdagsudfordringer,...