Startdato
Kursusbeskrivelse
Fordybelse af konfliktvejlederens kompetencer
Indhold
Kursets indhold vil blive tilpasset deltagernes behov. Derfor vil alle tilmeldte blive kontaktet vedr. deres og deres organisations ønsker til og behov for fordybelse af konflikthåndteringskompetencerne. Det er dog sandsynligt, at de følgende emner vil indgå i kurset:
- At mestre den afklarende samtale – ”master class”. Dine udviklingspunkter i de afklarende samtaler fx mht. brug af kernepunkterne, samtaleprocessen (det nedlagte S), aktiv lytning, udvalgte narrative greb.
- At arbejde med egen og andres vrede vha. low arousal og kernepunkterne, bl.a. ifm. den afklarende samtale.
- At arbejde med egen og andres konfliktskyhed bl.a. ifm. den afklarende samtale.
- At give og modtage feedback uden at skabe konflikt – individuelt og i grupper.
- At føre virkelig dialog som alternativ til argumentation.
- At facilitere en inkluderende og handlingsskabende beslutningsproces – Deep Democracy. Med fokus både på metoden og faciliteringskompetencer.
- At medvirke til at skabe en stærk konflikthåndteringskultur på arbejdspladsen, inkl. etablering af et konflikthåndteringskodeks, ledelse af forandringsprocessen, ledersparring ifm. konflikter, en konfliktvejlederordning samt anerkendende og dialogisk feedback.
Arbejdsform
Arbejdsformen på uddannelsen er langt hen ad vejen som I kender det fra Center for Konfliktløsnings konfliktvejlederuddannelse 1 med faste rammer, masser af træning med feedback, tryghed, ro og eftertanke, inspiration, skæve vinkler, provokationer, humor og fællesskab. I opfordres til at identificere jeres styrker og svagheder i forhold til de kompetencer, I ønsker at fordybe, og vi vil hjælpe jer med at arbejde med disse styrker og svagheder. De relativt få deltagere pr. kursus betyder at træningen superviseres tæt. Alle rejser hjem med handleplaner, de kan bruge i deres arbejde og i deres liv.
Dit udbytte
Vores ambition er, at deltagerne efter kurset vil opleve sig kompetente i netop den eller de konflikthåndteringsmetoder, de kommer for at blive kompetente i. Det kunne fx være i form af en oplevet sikkerhed i afholdelse af afklarende samtaler (konfliktvejledende samtaler) med konfliktens parter eller etablering af en konflikthåndterende kultur på arbejdspladsen. De to øvegange er sammen med den individuelle praksis i egen hverdag mellem modulerne helt central for at denne sikkerhed opnås.
Ud over de fordybede kompetencer vil deltagerne også udvikle individuelle handleplaner for konflikthåndteringsindsatsen i egen organisation. Handleplanen forberedes før kurset, videreudviklet under kurset og færdiggøres efter kurset i samarbejde med nøglepersoner i egen organisation.
Målgruppe
Dette kursus henvender sig til de ca. 500 personer, der igennem årene har deltaget i Center for Konfliktløsnings konfliktvejlederuddannelse samt alle dem, der har taget kurserne Praktisk konflikthåndtering og Praktisk konflikthåndtering om introduktion til mægling, og som efter at have praktiseret konflikthåndtering en tid nu ønsker at fordybe deres kompetencer.
Kompetencerne har måske været anvendt i arbejdet med at skabe et sundt og konflikthåndterende arbejdsmiljø med mere tillid, bedre samarbejde, større arbejdsglæde og effektivitet, mindre stress og sygefravær, og nu ønsker man at komme et spadestik dybere.
Eksamen og diplom
Når du har gennemført kurset, får du et kursusbevis fra Center for Konfliktløsning.
Pris
21.000 kr. + moms
Prisen inkluderer undervisning, materialer og forplejning.
Få information
Center for Konfliktløsning har siden 1994 arbejdet professionelt med konflikthåndtering og konfliktmægling. Vi fungerer som mæglere, undervisere og procesledere på offentlige og private arbejdspladser og i organisationer, foreninger og privat. Vi uddanner årligt flere hold konfliktvejledere og konfliktmæglere, samt superviserer...