Et brand lever kun så godt, som de bagvedlæggende marketingstrategier lader det. I en tid, hvor alt har digitale fortegn, giver det næsten sig selv, at online marketing er en nødvendig del af brandingen.
I må dog ikke underkende betydningen af mere gammeldags branding.
Der er nemlig en synergi i mellem online og offline brandingaktiviteter, som kan gøre underværker for netop jeres virksomhed.
Til at overbevise jer om det, har vi rådført os med Lars Marco Andersen, der er udviklingsdirektør og partner i Apropos Bureau. Han plæderer kraftigt for, at I tænker de to som dele af et parløb.
Derfor er synergien mellem online- og offline-aktiviteter afgørende
Qua digitaliseringens indtog bruger vi alle både sociale medier og websites som pejlemærker i vores købsprocesser. Som virksomhed er I derfor også nødt til at have et virtuelt visitkort. Det er jeres indgang til kunderne.
Er I tilmed strategiske omkring, hvordan I anvender content marketing, søgemaskineoptimering og SoMe-annoncering, vil I med sikkerhed opleve værdiskabende interesse for jeres brand i form af trafik og konverteringer.
Dét, der dog virkelig batter i forhold til branding er, når I kombinerer online marketing-aktiviteter med helt klassiske, offline reklamefremstød, fortæller Lars:
"Hvis I rigtigt skal ud over stepperne, så skal I implementere og gøre brug af offline medier og reklamefremstød i lige så høj grad, som I anvender sociale medier og digital markedsføring. I skal se det som et parløb, og det vil hjælpe jer til at skabe en rigtig god synergi."
Annoncering i traditionelle medier såsom aviser, magasiner og blade er nemlig med til at øge jeres troværdighed, forklarer Lars. I en tid, hvor fake news og trolling er blevet ting, vi er nødt til at forholde os til, så har disse former for reklamefremstød vundet indpas igen.
Udover at øge troværdigheden, så er offlineaktiviteter også med til at skabe en tilknytning til brandet. Dette gælder både i forhold til medarbejdere og potentielle kunder. Et egentligt visitkort kan bare bevæge sig rundt hos folk på en helt anden måde end annoncering på SoMe kan.
Omvendt kan online aktiviteterne fungere som rygstød og opbakning til offline aktiviterne, pointerer Lars:
"Synergien er vigtig for, at I når ud til det brede publikum og skaber den maksimale opmærksomhed og troværdighed omkring jeres brand. Ved at anvende begge synkront og i forlængelse af hinanden bliver I i stand til at male udenfor stregerne og positionere jer selv rigtig stærkt."
Genkendelighed er et must
Synergien mellem de to marketinginitiativer gør, at I ikke taber værdi mellem to stole. I er dog nødt til at sikre jer en god portion genkendelighed og rød tråd, så potentielle kunder forbinder de enkelte initiativer med hinanden og dermed bliver overbevist om at købe hos jer, fortsætter Lars:
"Det skal være nemt at identificere jeres brand ud fra nogle helt klar retningslinjer. Helt praktisk kan det være i form af gennemgående farve og ordlyd, grafiske elementer og budskaber. Den røde tråd er alfa omega i branding; både offline og online."
Genkendelig på tværs af medier og platforme er således et must. Derfor kræver det også en del arbejde. Især arbejdet med digital marketing i form af content og søgemaskineoptimering er noget, der tager tid.
Det er dog disse initiativer, der driver mest trafik ind på jeres website i det lange løb, siger Lars og forklarer vigtigheden af begge initiativer.
"En succesfuld trafikkilde baseres bedst på content marketing og søgemaskineoptimering, men arbejder I langsigtet med branding, så skal disse aktiviteter sidestilles med initiativer på de sociale medier og fysiske reklamefremstød."
For, at I får succes kræver det altså, at I har en strategisk retning og helt klare mål for, hvad I gerne vil opnå. Det er et spørgsmål om at kommunikere rigtigt i budskaber og kampagner, der er tilrettelagt lige netop jeres målgruppe.
Sådan får I synergi mellem jeres marketingaktiviteter
Den måde I bedst skaber synergi omkring jeres initiativer - henholdsvis online og offline - er altså ved at se dem som to komplementerbare dele. De skal indtænkes i et parløb, hvor de hver især kan understøtte hinanden.
Læg derfor en en langsigtet strategi, hvor godt indhold, Google søgemaskineoptimering og sociale medier udgør det digitale ben, mens mere traditionelle reklamefremstød, såsom aviser og magasiner, udgør det fysiske.