I en verden, hvor fortsat flere danskere handler via internettet, er det vigtigt for de fysiske butikker at yde en god service. Dog er det ikke ene og alene detailhandlen, der er afhængige af at yde god service. Det gælder ligeledes hotel- og restaurationsbranchen. Derfor har vi taget en snak med Gry Asnæs, der er en af stifterne bag Asnæs & Vangstrup.
Gry Asnæs har over 20 års erfaring i rådgivning i hospitalitybranchen, og ifølge hende er hotel- og restaurationsbranchen dybt afhængige af at yde en god service og tilbyde mindeværdige oplevelser: "At kunne tilbyde god service er selvfølgelig vigtigt, men det er mindst lige så vigtigt, at man er i stand til at skabe gode og mindeværdige oplevelser. Det er det branchen lever af," forklarer Gry Asnæs. Det er nemlig oplevelserne og værtskabet, der gør, at vi som gæster har lyst til at få vores mad på en restaurant. Maden spiller selvfølgelig en rolle, men det er lige så meget stemningen, smagene og duftene omkring os, der afgør, om vi har haft en god oplevelse samt om det er et sted, vi har lyst til at besøge igen.
Asnæs & Vangstrup
Hos Asnæs & Vangstrup har de mange års erfaring med at hjælpe hotel- og restaurationsbranchen med at give deres service, oplevelser og værtskab et eftersyn. Gry Asnæs og Annette Vangstrup startede virksomheden i 2009, baseret på deres mere end 20 års erfaring i rådgivning i hospitalitybranchen. Siden da har de hjulpet virksomheder, såsom caféer, restauranter, diskoteker og hoteller. Rådgivningen og hjælpen, som Asnæs & Vangstrup tilbyder, omfatter desuden både stillinger som kok, tjener, bartender og receptionist såvel som mellemledere og ledere i disse forskellige virksomheder.
For Gry og Annette er det nemlig vigtigt, at branchen har de bedste forudsætninger for at lykkes med blandt andet økonomi, ledelse, samarbejde samt det at kunne levere gode oplevelser og en god service - uanset om det er selve virksomhedens ledelse eller menneskerne på gulvet. Fra starten har det været målsætningen for Asnæs & Vangstrup at løfte hotel- og restaurationsbranchen til den anerkendelse, som den fortjener, hvilket bl.a. kan ske gennem kurser og tilegnelse af ny viden.
Tag et kursus i service, oplevelser og værtskab hos Asnæs og Vangstrup her
Service, oplevelser og værtskab
I hospitality er der altid et mål, der går forud for alt andet: Giv jeres kunder den bedste oplevelse. Branchen lever af loyalitet, og derfor er det vigtigt, at ens gæster går derfra med en god helhedsoplevelse. Her er der forskellige parametre at skrue på:
"Selvfølgelig kan en gæst huske en oplevelse, hvor der står 10 tjenere om én, guld på tallerkenen eller lignende - men det er de færreste, der har pengene til den slags oplevelser. Derfor må man gøre en indsats andre steder, hvor gæsten fortsat kan huske oplevelsen, og hvor der skabes loyalitet. Hos Asnæs & Vangstrup er vores fokus derfor at fokusere på, hvordan man skaber en mindeværdig oplevelse for gæsten, uden at det medfører ekstra omkostninger for os," siger Gry Asnæs.
Men hvordan optimerer man oplevelsen, samtidig med, at man optimerer økonomien? "Der er forskellige måder at implementere det på i praksis, og det er selvfølgelig ikke en one-size-fits-all løsning. Vi har set eksempler på virksomheder, der kigger på deres kontaktpunkter. For eksempel hvor ens tjener er en tablet, og maden bliver leveret til dit bord ved hjælp af en robot. Der er altså mange forskellige måder at gøre det på, og vi hjælper virksomhederne med at finde frem til, hvilken løsning, der passer til dem, deres brand og eventuelt også deres målgruppe," forklarer Gry Asnæs.
Din virksomhed er en oplevelse
Hos Asnæs & Vangstrup tages der udgangspunkt i operationelle værktøjer og modeller, der sættes i relation til service og oplevelseserhvervet. Her får du altså konkrete tiltagsmuligheder, der kan implementeres direkte efter kurset, så I kan komme direkte i gang med udvikling af gæsternes helhedsoplevelse. Gry Asnæs understreger nemlig vigtigheden af denne del:
"Hvis man ikke prioriterer, at gæsten skal have en god oplevelse, så har man nærmest erklæret sig selv fallit. Man skal være opmærksom på, at det ikke er nok at kunne give en god service. Oplevelsen er vigtig, og det er i højere grad også blevet vigtigt at kunne tilbyde skræddersyede oplevelser, hvor den enkelte gæst er i centrum. Der efterspørges customized løsninger og oplevelser, hvor man som gæst føler sig både set, hørt og forstået som individ, hvilket helt sikkert er relevant at tænke ind i både gæsterejsen og de kritiske kontaktpunkter," uddyber Gry Asnæs.
Viden og værktøjer
Og det er netop det, du får med kurset Service, oplevelser og værtskab hos Asnæs & Vangstrup. Her får du operationelle værktøjer med dig hjem, og du får viden om, hvor netop din virksomhed bør sætte ind. Du lærer at analysere gæsterejsen, udvælge de kritiske kontaktpunkter og viden om, hvilke værktøjer du kan bruge i forhold til at optimere kontaktpunktet samt værktøjer til implementering af det enkelte optimeringstiltag.
Asnæs & Vangstrup har en hands on tilgang til undervisningen, hvilket sikrer, at du får en god værktøjskasse med dig hjem, når du er færdig med kurset. Lyder dette som noget for dig?