Ønsker du at få mere ud af din efter- og videreuddannelse? Føler du, at den tid og overskud du bruger på kurser, ikke helt spiller sammen med, hvad du får ud af det, i sidste ende?
Så er det måske værd at se nærmere på 40-20-40 modellen. Modellen kommer fra Robert O. Brinkerhoff, og stammer fra en analyse af efteruddannelse og kurser.
Efter- og videreuddannelse kan ind imellem være svært at få implementeret i virksomheden, for hvordan er det lige, at vi får de inspirerende ord og teorier fra papiret og ud i virkeligheden? Her kommer analysen af Robert O. Brinkerhoff, og den tilhørende model 40-20-40, ind i billedet.
Med modellen kan du arbejde målrettet med at effektivisere de uddannelser og kurser, som du er med på.
Fokus både før og efter
40-20-40 modellen er oprindeligt udviklet af Robert O. Brinkerhoff, og sætter fokus på kompetenceudvikling, og hvordan et kursus ikke kun handler om, hvad der sker på selve kurset, men lige så meget før og efter.
Brinkerhoff mener nemlig at det er lige så vigtigt at have fokus på forberedelse inden kurset og opfølgning efterfølgende, som selve kurset, hvis man vil have fuld effekt af læringsprocessen.
Forskningen bag Brinkerhoff og modellen, er en lang række spørgsmål til kursusdeltagere om, deres tid og energi i forbindelse med et kursus.
Her viste det sig, at 40% brugte mest tid på at forberede sig, 20% havde brugt mest energi på kurset, og 40% havde brugt mest energi efterfølgende. Ud fra den devise, kom Brinkerhoff altså frem til, at du skal bruge meget mere energi på forberedelse og opfølgning af dine projekter, end du lige umiddelbart tror.
40 % af energien på forberedelsen
20 % af energien på selve kurset
40 % af energien
på opfølgende aktiviteter
Ved at arbejde mere effektivt med din tid, får du ikke bare mere ud af kurset du tager, men der er også større sandsynlighed for, at du faktisk får det implementeret i praksis.
Vil du blive bedre til at strukturere din tid? Find et passende kursus her
Overfør 40-20-40 til din hverdag
Det kan være rigtig svært at bryde ud af gamle vaner, og bruge al den nye og inspirerende viden, som du har fået fra dit kursus. Langsomt forsvinder alle de gode intentioner om at ændre din hverdag, og i stedet overtager “vi plejer”, fordi det er nemt, bekvemt og trygt.
Det er ineffektivt, og synd. For rigtig mange kurser og uddannelser, kommer med rigtig meget viden du kan sagtens kan implementere i din hverdag, men som aldrig når at blive en del af dine vaner.
Ved at bruge 40-20-40 modellen, når du tager på dit næste efter- eller videreuddannelse, har du meget større sandsynlighed for, at komme tilbage med noget, der faktisk bliver implementeret og brugt.
40% af din energi, skal bruges på forberedelse. Hvad vil du have ud af kurset, hvordan skal det bruges når du kommer tilbage, hvilke mål er der med kurset, hvad skal du som minimum have med tilbage?
20% går på selve kurset, og handler i bund og grund rigtig meget om det kursus du har valgt. Få skrevet de vigtigste pointer ned, sørg for at have noget visuelt på det, anvend konkrete eksempler når det er muligt, vær aktiv og engageret, og sørg for at få svar på alle dine spørgsmål.
40% energi skal bruges efter kurset. Sørg for at få implementeret din nye viden straks, og få afprøvet det hele i praksis. Arbejd effektivt og konkret med de mål du satte dig for inden kurset, og reflektér over, hvad der rent faktisk virker i din arbejdsdag.