Flere vælger i disse tider, at blive selvstændige inden for deres felt. Det betyder, at der er mange eksperter og specialister om buddet og at du skal lede længe efter en niche, hvor du kan sole dig som den eneste ene.
Faktum er, at du ikke er unik som selvstændig. Men du er unik. Du driver din forretning baseret på dét, du kan og dét, du står for.
Og det er derfor, at du ifølge Katrine Venke - der er ekspert i visual branding - skal gøre dig ekstra umage med at skabe et personligt brand, der både fortæller og viser hvem du er samt hvilke resultater og løsninger du tilbyder dine kunder.
Og det kan du blandt andet med billeder og film. Det er nemlig på den måde, at du kan skille dig ud fra mængden, og blive en af dem der ligger Top of Mind.
Læs med herunder, hvor Katrine giver dig nogle af sine bedste tips til, hvordan du skaber et visuelt brand, der vækker genklang og nysgerrighed hos netop din målgruppe.
Skru op for dit visuelle materiale når du vil tiltrække din målgruppe
Videnskaben har for længst slået fast, at du ikke har meget mere end 3 sekunder til at fange dine potentielle kunders opmærksomhed. Det siger sig selv, at mennesker ikke kan nå at læse særlig meget kvalitativt på den mikroskopiske tid, men det er faktisk heller ikke ord, vi naturligt drages af.
Nej, som mennesker drages vi af det vi ser og det er netop derfor, at du skal tænke billeder og film ind når du skaber din visuelle identitet.
Din identitet skal ret hurtigt kommunikere essensen af din forretning, dine ydelser, dine produkter, de løsninger du tilbyder, din vision, mission og dine værdier, forklarer Katrine:
"Uanset dit produkt eller service, så er du nødt til at starte med at definere dit virksomhedsDNA. Det er nemlig det der gør dig unik og samtidig det der hjælper dig med at bygge din profil. Når du har din forretnings-kerne på plads vil du få langt nemmere ved at kommunikere og markedsføre din virksomhed. Og din målgruppe og dine potentielle kunder vil få langt nemmere ved at finde dig."
Med virksomhedskerne mener Katrine en helt klar definition af, hvad det er du professionelt og personligt står for. Altså, hvad er det eksempelvis du helt præcis udbyder, og hvorfor er det, at du gør det. Hvilke resultater skaber du for dine kunder og hvad er processen.
En sådan afklaring er med til, at din målgruppe og potentielle kunder hurtigt og klart kan få en fornemmelse af, hvad dét er, du kan gøre for dem.
Brug storytelling i din markedsføring
Som mennesker køber vi helt intuitivt ind på en (visuel) fortælling, en stemning og en følelse. Når vi udvælger os et bestemt produkt eller investerer i en specifik service, er det fordi vi inden fik en klar fornemmelse og følelse af, at ”Her kan jeg se mig selv”.
Tænk derfor over, hvad det er, din målgruppe har af behov, hvad de søger efter og ønsker hjælp til, og inkorporér det i fortællingen om din forretning, siger Katrine og uddyber:
"Du skal skabe et brand, et univers, som din målgruppe finder trygt at købe ind i. Det gør du ved blandt andet at bruge dig selv eller dine medarbejdere i din markedsføring, så ofte som muligt og hver gang det giver mening. Troværdighed står nemlig højt på listen, når vi skal svinge vores dankort. Er du indehaver af en virksomhed, der sælger fysiske produkter, ligger der helt sikkert også en historie bag som din målgruppe vil finde interessant."
Den røde tråd
Vi bliver i dag bombarderet med indtryk på de sociale medier hvilket måske betyder, at du sidder med en følelse af, at der ikke er plads til dig derude.
For at undgå dette, skal du sørge for at skabe en rød tråd i din forretningsprofil så dem du kommunikerer til og ønsker som kunder, let og hurtigt kan genkende dig, forklarer Katrine:
"For at skabe den røde tråd i en virksomhedsprofil er det vigtigt at man har valgt ex. hvilke farver, fonte, grafik, stemning og tone of voice, der er gennemgående i den visuelle identitet.
Ved kontinuerligt at benytte et mix af disse, vil du helt automatisk få den røde tråd, hvilket understøtter din identitet og hjælper dig med at blive et tydeligt og genkendeligt brand."
Sådan finder du ind til dit brandDNA
Som ekspert i visuel branding har Katrine arbejdet sammen med et væld af virksomheder, der har haft et ønske om en helt ny forretningsprofil eller en opgradering af deres eksisterende.
Sådanne samarbejder starter altid med få brandkernen på plads. Katrine mener, at dette er første og vigtigste step fordi din strategi og fremtidige markedsføring skal tage afsæt i dit DNA:
"Dit brandDNA er vigtigt at få på plads - det fungerer som din GPS og sørger for at holde dig på sporet. Også når du er på vej ud af en forkert tangent, der ikke understøtter din branding. Derudover skaber det den røde tråd, så dem, der skal hjælpe dig, fx grafikere, webudviklere, tekstforfattere mfl., alle arbejder mod samme mål."
I arbejdet med dit brandDNA benytter Katrine en model med mange uddybende spørgsmål der sikrer, at hun - i samarbejde med dig som kunde - netop kommer hele vejen rundt om alt i virksomheden, din vision, mission, udtryk, målgruppe og værdier: Blandt andet:
- Hvorfor eksisterer du?
- Hvad får man når man investerer i dine ydelser/produkter?
- Hvilken forskel gør du?
- Hvad er dit største bidrag?
Herefter handler det næste skridt om at finde ind til din målgruppe og blive klogere på deres behov. Det kan du for eksempel ved at stille dig selv følgende spørgsmål om din målgruppe:
- Hvad er det, der frustrerer dem?
- Hvad kan dit produkt eller service løse for dem?
- Hvorfor skal de vælge netop dig og dine produkter eller løsninger?
- Hvad er din tone of voice, og hvad er det du ønsker at kommunikere?
Når du har brandkernen på plads er næste skridt at finde frem til hvilken slags ramme der skal rundt om din virksomhed og hvordan du på bedste, og mest troværdige måde kan markedsføre dig. Vigtigst af alt, er det visuelle materiale.
Du skal have et portrætbillede – og nogle miljøbilleder. Det behøver ikke at være mere end 3-4 rigtig gode af slagsen, selvfølgelig taget af en professionel fotograf og meget gerne med en stylist indover så detaljerne er på plads.
Billederne skal være gennemtænkte og skal referere til dine ydelser og produkter. De skal helst ikke kunne kopieres – så brug dig selv i situationer der viser og fortæller hvad du tilbyder og gerne med regi eller elementer du oftest benytter i dit arbejde.
Det er vigtigt, at din visuelle profil er unik, og så skarp, at man ikke er i tvivl om hvad man får hos dig, når man kommer forbi dit website eller støder på dig, på de sociale medier”, forklarer Katrine og fortsætter:
"Husk at mennesker køber af mennesker. Vi elsker, når vi føler, vi kender personen, vi skal have hjælp fra eller købe produkter af. Så jo mere du kan få dig selv i spil i din virksomhedsprofil og i din markedsføring, jo nemmere gør du det for dine potentielle kunder."