En godt tilrettelagt workshop eller konference er yderst værdifuld. Den er med til at skabe engagement og glæde blandt jeres medarbejdere, ligesom jeres resultater på dagen kan skabe fremtidig succes for jer som organisation.
Men, hvordan laver man faglige events, der skaber den form for værdi. Det giver vi jer et bud på her.
Eventbureauet Me&Alice’s kongstanke er, at faglige events skal være cutting edge begivenheder, som deltagerne finder værd at tale om og dokumentere.
Derfor kræser de om eksekveringen af hvert og et som de er med til at arrangere. Hverken stedet, hvor eventet afholdes, maden, der serveres eller antallet af pauser og oplægsholdere overlades til tilfældighederne eller tages på rutinen.
Alt er unikt tilpasset og gennemtænkt – den røde tråd, der går gennem hele eventet er nemlig alfa omega. Sådan Siger Mads Hovgaard, der er CEO i Me&Alice.
Læs med her, hvor vi sammen med ham kortlægger hvad det er, at det gode faglige event kan. Få tilmed Mads’ bedste tips til, hvordan også I laver ét, der vil blive husket.
Se Mads’ tips her.
Det gode event afholdes udenfor komfortzonen
Vi er alle vanemennesker. Og er vi ikke bevidste, så er vi tilbøjelige til at gøre tingene som vi altid har gjort det.
Det er dog den største fejl I kan lave, når I skal i gang med at planlægge et fagligt event. Rutinerne er nemlig med til at bevare status quo, og er bestemt ikke ensbetydende med nytænkning.
Derfor opfordrer Mads også til, at I skal turde at udfordre vanetænkningen. Det gode event afholdes nemlig udenfor komfortzonen, fordi I netop dér er mere opmærksomme og nysgerrige, forklarer Mads og fortsætter:
Det gode faglige event får jer til at tænke anderledes omkring jeres vante arbejdsgang. Det gør, at I kommer ud af jers rutiner og får talt med medarbejdere og kolleger på kryds og tværs af organisationen. Det er dér, at der virkelig sker noget. Så I skal bestemt turde at bevæge jer ud af komfortzonen og turde at skabe disruption og forandring.
Mads pointerer, at det ligeledes er vigtigt at skabe en klar sammenhæng eller rød tråd for jeres deltagere. Det er nemlig, når alt spiller sammen og går op i en højere enhed, at jeres kolleger eller medarbejdere bliver kreative og proaktive.
Jeres røde tråd skal være gennemgående og stærk
Me&Alice og Mads arbejder ud fra samme procedure hver gang for netop at sikre, at den røde tråd bliver gennnemgående og stærk. En procedure, der gør, at I som arrangører får tænkt eventet igennem fra ende til anden, forklarer Mads:
Vi gør en dyd ud af at dele processen omkring et event op i før, under og efter, når vi arbejder med vores kunder. Når man tænker på et fagligt event på den måde kan man nemlig få lavet en gennemgående rød tråd lige fra, hvordan indbydelsen ser ud, hvordan venuet og maden spiller ind i dagens emne til, hvordan man opstiller de bedste rammer for evaluering og feedback.
Når I planlægger et fagligt event er det i særdeleshed vigtigt, at I gør jer en række tanker om, hvorfor I afholder det nu, og hvad jeres mål for udbytte er.
I trækker en masse mennesker ud af deres daglige virke i en eller to dage. Derfor skal dét de bruger deres tid på også være noget, der skaber værdi for jer i fremtiden, pointerer Mads. Samtidig er det vigtigt, at I planlægger et inspirerende arrangement, så jeres deltagere også føler, at de bliver berigede. Det er dér, at de er produktive og kreative.
Sørg derfor gerne for at pakke jeres event ind på en lækker måde. Det kan I gøre ved f.eks. at udvikle et helt koncept for jeres faglige event.
Man skal helst allerede kunnne fornemme konceptet, når man får invitationen til eventet, siger Mads. Det er med til at skabe engagement og tanker hos deltagerne allerede inden de møder op.
Lokationen for eventet bør være et sted, hvor der er gode fysiske rammer. Altså masser af vægplads, godt lys og godt indeklima, ligesom det er vigtigt, at der kan laves rum i rummet.
Pauserne og mad er ligeledes vigtigt. Det er vigtigt med ånderum, og lader I deltagerne komme fysisk væk fra der, hvor I arbejder, så bliver der yderligere plads til refleksion hos dem, siger Mads og fortsætter:
Når I laver de her events, så tænk virkelig over, hvordan I både kan skabe en god buzz på dagen og eksekvere aktiviteter, som vil skabe værdi for jer i fremtiden. Det virker f.eks. rigtig godt, at få én til at lave grafisk facilitering over dét I nu engang kommer frem til, ligesom ekstern ekspertviden også altid er et asset.
Me&Alice som kreativ sparringspartner
Omdrejningspunktet i Me&Alice er at skabe betydningsfulde faglige events, der bliver husket af deltagerne. De faciliterer derfor alt lige fra møder, workshops, til konferencer og anskuer ny viden som en af hjørnestenene, forklarer Mads:
Vi sætter en stor ære i at være en kreativ sparringspartner for de virksomheder vi nu engang arbejder med. Og vi synes, at det er særligt sjovt, at se på, hvordan ny viden kan være med til at igangsætte kreative processer og kreativ problemløsning.
Ny viden kan komme på alle mulige måder. Det er selvfølgelig en mulighed at hente eksterne eksperter ind, men det kan også være disruption i forhold til den måde I normalt arbejder på. Det at gøre ting anderledes kan være katalysator for nye idéer og arbejdsgange.
Ved at tænke kreativt kan I tage fat på alt lige fra merge&aquisition, strategiudfoldelse, ledelsesbegreber, digitalisering blandt meget andet.
I må dog turde at bevæge jer ud af konfortzonen. Det er kun på den måde, at I får skabt faglige events, der både bliver husket og skaber værdi for jer som virksomhed.