Black Month 2024 er skudt i gang! Se tilbuddene her

Søg kursus

Krav til den moderne leder - Interview om moderne ledelse i dag

Ledelse er for mange blevet sværere at tage og føle på. Det er blevet mere komplekst og kræver konstant refleksion samt en dybere forståelse for menneskelig adfærd. Finduddannelse.dk har været ude og tale med adjunkt ved Cphbusiness Niels Lund Poulsen omkring begrebet og forståelsen af ledelse og de udfordringer, der ligger i at være og blive leder i dag.

Ledelse er for mange blevet sværere at tage og føle på. Det er blevet mere komplekst og kræver konstant refleksion samt en dybere forståelse for menneskelig adfærd. Du skal gøre dig ekstra fortjent til at blive - og forblive - leder gennem synlighed og autoritet. En autoritet, der hverken kommer af sig selv eller bare et sted fra.

Derfor er videreuddannelse i ledelse næsten uundgåeligt, hvis du ønsker din egen og firmaets position skal opretholdes og/eller forstærkes på det stadig hurtigere skiftende globale marked.

Finduddannelse.dk har været ude og tale med adjunkt ved Cphbusiness Niels Lund Poulsen omkring begrebet og forståelsen af ledelse og de udfordringer, der ligger i at være og blive leder i dag. Niels underviser på ledelsesområdet i fagmodulerne ledelse og organisation, ledelse og filosofi, organisation og arbejdspsykologi samt det nye fagmodul personlig udvikling i forandringsledelse.

Praktisk tilgang med akademisk afsæt  

”Kort sagt handler det om at pille det hele lidt fra hinanden og derefter tage de ting ud, som du kan bruge. Fordi selvfølgelig skal du igennem noget teori og læse nogle lærebøger, men du skal ligesom finde det sted, hvor du tænker, at der var sgu noget, du kunne bruge. Det gælder om at få den der krog ind, så de studerende får en a-ha-oplevelse, hvor de kan se, her kan ens lederskab eller kompetence mod lederskab virkelig forbedres, ofte med simple midler. ”

Et tiltag, som Niels bl.a. har udviklet, er at tage ud med sine studerende til deres virksomheder og sætte de pågældende vidensområder, som de beskæftiger sig med, direkte i spil. Det gøres også ved at have folk fra andre virksomheder til at holde oplæg om deres måder at løse forskellige områder på eller besøge helt andre virksomheder.

”Det hele handler om at forholde sig meget mere refleksivt og spørgende til det, man laver. Så derfor spørges der hele tiden ind til, om de studerende har brugt deres nye viden på arbejdet, og samtidig bagefter høre, hvordan det gik, og tage det op til undervisningen."

Den kogende gryde

Et nyt koncept, som Niels også har været med til at udvikle, og som stadig er i pilotfasen, er den såkaldte læringssamtale. Lige nu foregår den under uddannelsesforløbet, når man nærmer sig specialet. Målet er dog, at Cphbusiness i fremtiden tilbyder opfølgende læringssamtaler et halvt år, et år, halvandet og måske to år efter endt uddannelse.

En læringssamtale består af 45 minutter i enrum med Niels, hvor han spørger ind til, hvordan det går med at overføre den nye viden til praksis.

”Det gælder om at finde ud af, hvordan man fastholder de intentioner, man har med læringen. Du skal blive ved med at reflektere over dig selv og dit lederskab, fordi det slutter ikke efter endt uddannelse. Gryden skal hele tiden holdes i kog."

Dyder og duelighed

”Som leder handler det bl.a. om at blive bevidst om, hvordan du agerer, og hvilke muligheder du har, for at gennemskue den verden du står i. En ting er at få tildelt en lederrolle og dermed få en formel autoritet, men hvordan hænger det sammen med, hvordan du står som menneske? Hvad betyder det egentlig at vælge sig selv og træde ind i ledelsespositionen?”

”Det er de gamle Aristoteles-begreber dyder og duelighed, der tages fat i. Vi er ikke født med den egenskab, der gør os til dydige mennesker, men det er noget, vi har anlæg for og kan opøve. Den opøvelse består i at forholde sig til, hvordan du kan spejle dig i andre mennesker og deres dyder. Du skal reflektere over forholdet mellem det gode menneske og den gode leder. Du skal blive dig selv lidt mere tydelig og gennemskuelig. ”

”Det, at rykke eller forandre en organisation, kræver en række initiativer og handlinger, som drejer sig rigtig meget om din kommunikation, og hvordan andre reagerer på det, du kommunikerer. Andres reaktion skal forstås som logiske mønstre for din egen kommunikation.”

Forandring gennem kommunikation

Niels har, sammen med en kollega, gennemskuet, hvorfor forandringsarbejde tit bliver så vanskeligt og tungt. Dem, der står og skal udføre det i praksis, nemlig lederne ude i driften, får ikke de rigtige værktøjer.

”Det er den person ude på gulvet, der møder den modstand, den skepsis og de bekymringer, som kan foreligge. Det er ikke sikkert, at den enkelte leder er så godt klædt på til at kommunikere og kunne stille sig selv positivt over for at forandre. Viljen er der tit, men de mangler de værktøjer, der skal til.”

Derfor har Niels sammensat en bred palette af værktøjer, der egentlig er ret nemme at få adgang til, men som øger ledernes evne til at kunne reflektere og på den måde kunne kommunikere forandringsarbejdet igennem personligt samt forholde sig til måden, udviklingen sker på.

”Medarbejdere er i dag ofte godt uddannede, og derfor lader de sig ikke bare lige overbevise. Lederen skal bringe folk i en situation, hvor de kan se nytten i forandringen. Her er det vigtigt, man taler om tingene. Niels har været med til at afmontere meget frygt for forandring ved, at folk får lov til at tale om den frygt. Går det for hurtigt, eller bliver det ikke ordentligt argumenteret, så ryger alle gode intentioner.”

Den professionelle leder forventes

”Lederrollen er blevet mere professionel i dag. Der er kommet en bevidsthed om, at ledelse er noget, du kan, eller skal, uddanne dig til. Før blev du måske chef, fordi du havde siddet længst tid i virksomheden. Ledelsesarbejdet er dog blevet for komplekst til bare at overlade det til sådanne tilfældigheder.”

”Mange unge mennesker og karrierefolk forventer også, at der er en dygtig leder, som har styr på tingene. Lederen skal jo både organisere, men skal også sørge for at stille sine medarbejdere i den gunstigst mulige situation. De nye generationer er meget selvbevidste mennesker, der leder op. De forventer, at lederen kan gøre noget godt for dem og deres karriere. Et sted, hvor der ledes dårligt, risikerer derfor hurtigt, at medarbejderne flygter.”

Vær synlig og original

Hvis du gerne vil være leder, så gælder det om at gøre sig synlig og dermed gøre noget konkret, der viser, at du i organisationen kan læse ledelsen.

”Når du ikke er leder endnu, skal du kigge efter muligheder for samarbejde med lederen. Du skal udvikle en relation til lederen. Derfor er det smart, hvis du kan komme til at lede et projekt af en art, som i høj grad kræver meget af det, linjeledelsen også trækker på. Der skal du motivere folk og skabe faglig fremdrift. Meget arbejde i dag er også projektorienteret i sin natur. ”

”En anden vigtig ting, hvis du gerne vil være synlig for ledelsen, er, i Kierkegaards forstand, ikke at imitere det andre gør, men vælge dig selv. De mennesker, der står frem stærkt, også i begyndelsen, er de mennesker, der skiller sig ud, fordi man kan mærke, de er sig selv. Det er den slags mennesker, hvor folk siger, “Ham der! Han er sgu original. Han har noget at byde på”. Det er personer, som du kan mærke, og derfor vil de måske også være gode over for andre. ”

”Derfor skal du ikke bare lade dig rive med og gøre alting, som det bliver fortalt og forventet. Du skal kunne sætte dit eget præg og være tilstede i det. Det er det, der giver den rigtigt gode leder. ”

Læs også artiklen med adjunkt Claus Thomsen omkring forandringsledelse


Annoncer