Vil du også gerne have drevne og motiverede medarbejdere? Som leder har du muligheden for at påvirke og ændre stemningen på arbejdspladsen. Her er syv faktorer, der kan hjælpe dig i mål med at holde motivationen høj blandt dine medarbejdere.
Der stilles til stadighed højere og højere krav til den enkelte om at holde sig konkurrencedygtig for at bevare deres plads samt for at rykke fremad på arbejdsmarkedet. Men også virksomheder står over for udfordringen, at de skal kunne stimulere og fastholde deres dygtigste medarbejdere.
Find dit kommende motivationskursus her
1) Læg mærke til – og vis at du værdsætter - dine medarbejderes bidrag
Alle medarbejdere ønsker at blive set og anerkendt for deres indsats. Anvend dette i din lederstil. Brug mindre tid på at lede efter fejl og fokusér i stedet mere på at fremhæve og italesætte, hvad medarbejderne gør godt - selv de små ting. Stræb efter at have et personale, som hver dag går hjem fra arbejdet stolte af deres medvirken i firmaets succes.
2) Langsigtede mål fører til de bedste resultater
Sæt på næste udviklingssamtale en række ambitiøse, men også realistiske mål, medarbejderen kan stræbe efter at opnå. Sørg for, at målet er tydeligt og håndgribeligt og, at det også virker stimulerende for medarbejderen at arbejde hen imod. Tilbyd din hjælp og støtte undervejs og husk at rose eller anerkende medarbejderen, når målet er nået.
3) Sørg bedst muligt for, at folk arbejder med det, de brænder for
Intet kan få folk til at skinne som, når de får lov til at arbejde med det, de elsker. Find ud af, hvad dine medarbejdere har af styrker, ambitioner og talenter og find en måde, hvor disse bliver indarbejdet i den ansattes ansvarsområde. Du får et personale der er meget motiveret, og virksomheden nyder gavn af dygtige og produktive, engagerede medarbejdere. En åbenlys win-win situation.
4) Din loyalitet som leder er guld værd
Loyalitet bør være enhver leders signatur. Du får ikke folk til at følge en konfliktsky person, der blæser med vinden. En stærk leder er autentisk i sin personlighed og kæmper for både sine egne værdier, men også for medarbejderes. Kommunikér til dit personale, at du er ægte, og at du har deres ryg.
5) Skab et miljø for åben kommunikation mellem medarbejdere og ledere
Vær direkte, vær tydelig og fremfor alt, vær ærlig. Som leder sigter du ikke efter en organisation, som er præget af løgn og sladder. Alt dette fører udelukkende til utryghed. Gør både dig selv og din virksomheden en tjeneste – spil med åbne kort over for dine medarbejdere og vær ærlig i din kommunikation, både internt og eksternt. Du vinder næsten aldrig på at holde på information, selvom det giver en midlertidig magtfornemmelse.
6) Alle har behov for at føle sig sikre i jobbet
Stress, ændringer i arbejdsmiljøet eller økonomi kan nemt medføre en usikkerhed som påvirker humøret og medfører manglende motivation blandt dine medarbejdere. Ligeledes kan følelsen af at være erstattelig og ubetydelig for virksomheden føre til usikkerhed. Bekræft den enkeltes værdi og betydning for holdet og virksomheden som helhed. Gennemgår virksomheden forandringer, så husk igen at være åben i din kommunikation.
7) Er alle kvalificerede til at varetage deres opgaver?
Det gør en kæmpe forskel at have opgaver, der er udfordrende i forhold til at sidde med opgaver, som føles overvældende. Den første situation stimulerer, den anden virker frustrerende. Mangler dit personale færdigheder for at kunne varetage en bestemt opgave? Sørg for at investere i kompetenceudvikling og vend følelsen af usikkerhed og frustration til en begejstring over at have lært og mestret noget nyt.