Er du vild med idéudvikling, og drømmer du om at skabe events, der bliver snakket om både før, under og efter? På IBC’s Event Manager kursus er der plads til store armbevægelser og store tanker. Læs mere herunder, og find ud af, hvorfor det at være event manager måske er lige dig!
Event manager-faget blev måske engang set som både useriøst og festligt. Sådan er det ikke længere. Grænserne er blevet skubbet for, hvornår det handler om events, og det er ikke længere bare koncerter og messer, der skal arrangeres. Det betyder dog ikke, at undervisningen er anderledes - for her gælder det i lige så høj grad om at skabe noget, der huskes og giver mening for deltagerne.
At være event manager handler om at skabe events for ens målgruppe, der rækker udover det sædvanlige og sætter sig fast i hukommelsen. Og det er lige præcis det Vibeke Valter Wulff underviser i, på Event Manager kurset på IBC. Her giver hun et bredt indblik i alle de finesser, der er med til at skabe et event.
Vi har taget en snak med to af kursisterne fra uddannelsen, Tine Hasselris Munksgaard og Kristina Ladager, for at høre, hvordan de bruger uddannelsen i dag, og hvad de har lært.
Hvad arbejder man egentlig med som event manager?
Både Tine Hasselris Munksgaard og Kristina Ladager arbejder med events i deres daglige arbejde, men på to vidt forskellige måder. Tine Hasselris Munksgaard arbejder i Aabenraa Kommune med frivillige inden for integrationsområdet, mens Kristina Ladager arbejder i Kolding Kommune som eventudvikler.
Udover, at de begge arbejder i en kommune, er der ikke mange ligheder mellem deres stillinger. Mens Tine arbejder med mindre events for de frivillige, har Kristina gang i de helt store byfester. Et event er altså ikke nødvendigvis altid det samme. Det viser sig også tydeligt på kurset, hvor Tine mødte andre kursister fra en masse forskellige brancher, som var med til at give hende ny inspiration og indtryk:
“Når man tænker events, tænker man tit en koncert, men det er faktisk meget andet. Der var hende, der havde med unge læger at gøre og skulle sørge for, at de blev klædt ordentlig på, og hende, der havde efterskolen og skulle ud og markedsføre den. Så var der ham, der havde et konferencehotel, banker der skulle lave arrangementer, køkkenfirmaer, der ville have flere kunder i deres butik, en præst der var optaget af alsang og en der kom fra en vandforsyning.”
Uddannelsen favner dem alle, fordi den er så bred, at den inspirerer på tværs. Det handler ikke bare om at skabe et event, men hvordan man rammer målgruppen, hvad end det er en koncert, en messe eller en specifik case man har brug for at skabe. Kristina støtter op omkring den brede forståelse af event som størrelse:
“Det var især meget det her med at tænke et event, ikke bare som enkeltstående begivenhed, men som helhed. Både det, der sker op til og efterfølgende, og se det som en samlet ting.”
Små og store events
Et event kan altså have mange former og farver, men der skal stadig tænkes nogle af de samme ting ind i processen. For Tine handler det om de små hverdagsevents, der kan gøres til noget specielt for de frivillige. Her blev Tine specielt fanget af en brudekjole-designer, som holdt et oplæg om, hvordan de brugte energi på at få hver eneste brud til at føle sig set, følt, mærket og forstået.
“Og det giver rigtig god mening for mig. For når jeg arbejder med frivillighed, hvorfor er det så egentlig, at de skal bruge tid på integrationsborgere, frem for natur, dyr eller børn? Hvorfor er det de skal vælge min ting?” spørger Tine.
For Kristina, er det nogle andre ting der spiller ind, når hun arbejder med events. I Kolding har hun været med til at planlægge Kolding og Koldinghus’ 750 år jubilæum, og i den forbindelse var det i lige så høj grad et arbejde, hvor hun skulle forholde sig til de praktiske ting. “Jeg forholder mig til alt muligt fra, hvor mange toiletter skal vi have, hvor mange eventvagter skal kobles på, skal der spærres af, og hvor?“
Med så stort et event, var der både royalt besøg, ministerbesøg, musikindslag og andre arrangementer i løbet af en hel dag, som skulle gå op. Det samme gør sig gældende senere på året, når jubilæet endnu engang bliver fejret, med et stort lys- og lydshow op på Koldinghus murer. Her arbejder Kristina mere i en koordinerende rolle, der skal holde overblikket. Rollen som event manager kommer derfor med mange kasketter.
Lær at sælge dit event
Én ting er at skabe selve eventet, noget andet er alt det, der sker rundt om. Hvad er det for nogle rammer du arbejder inden for? Hvad er det første folk møder, når de ankommer? Med de små events gælder det, for Tine, om at skabe kommunikation, der rammer målgruppen, og samtidig vækker folks interesse. Her gælder det om at sælge produktet på bedste mulig vis, da der ofte er rift om de frivillige og deres tid.
“Der var også en der sagde, hvis du ikke gør det lækkert, så lad være med at gøre det overhovedet. Den der bevidsthed om, at det skal være lækkert, det skal være appetitligt, og man skal tænke, ej det gider jeg godt være en del af. Det tænker jeg meget ind, når jeg kommunikerer med de frivillige.”
Og netop det her med at gøre sig umage, er noget af det Tine tillægger størst værdi, når det handler om små events. Det at bruge lidt ekstra tid på, at kommunikationen er helt i top og rettet mod modtageren. Det hjælper ikke længere bare at producere en masse, og skyde med spredehagl, det gælder om at være omhyggelig, og udvælge det relevante.
Få inspiration, og skab dit eget
En del af Event Manager kurset handler også om at få inspiration. Det sker gennem sparring mellem kursisterne, og er noget af det både Tine og Kristina, sætter meget højt, når de kigger tilbage på kurset. Tine beskriver det: “Nogle gange er man så fastlåst på den måde, man ser tingene på, når man så får 3-4 spørgsmål om, har du overvejet at gøre det, eller jeg kan lige hooke dig op med den og den, så skete der også nogle ting der.”
Det handlede altså i lige så høj grad om, at få noget inspiration via hinanden, og ikke bare oplægsholderne og teorierne. Kristina beskriver også, hvordan idegenerering og sparring var på skemaet, så de hjalp hinanden med at tænke ideer:
“Man sidder med så forskellige events, og sparre med hinanden, og hører om de andres events og udfordringer, det synes jeg man lærer rigtig meget af. Så jeg synes hele arbejdsformen på kurset gør, at man får rigtig meget med derfra.”
The Sky is The Limit, når du bare drømmer
På Event Manager kurset står idégenerering højt på skemaet, hvorfor der også bliver opfordret til at drømme stort.
“Nogen gange når man drømmer så stort, og er så vild i sit mindset, så sker der noget magisk. For så kommer den idé, som lige pludselig holder. Det er i høj grad til den, der gerne vil udfordres i deres tankegang og inspireres til at tænke anderledes og nyt.” Beskriver Tine og afslutter: “Tænk stort. Kast 1000 bolde op i luften, og så griber man to som holder.”
Vil du være Event Manager?
Er du blevet hooked på ideen om at blive event manager? Så er det bare at komme i gang - du finder kurset lige her.
Kurset bliver afholdt på IBC i Kolding, af underviser Vibeke Valter Wulff, som er uddannet reklametegner, og siden har arbejdet i formidlingsbranchen. På kurset oplever man en masse gæsteoplægsholdere fra den virkelige verden, og generelt arbejdes der med cases fra kursisternes egen hverdag.
Kristina havde fx jubilæet i Kolding med som case, og arbejdede med det konkret, hver gang de fik en opgave:
“De forskellige værktøjer vi sad med, dem brugte jeg så på den case. Hver gang vi fik en opgave på et eller andet, fx at lave drejebøger, eller vurdere vores event ud fra, hvordan det rent visuelt skulle se ud, så sad jeg med et konkret event, og kunne sparre med de andre. Og fik input til ting vi kunne gøre, fx udsmykning af området.”
Sparringen og inspirationen kommer gennem events fra det virkelige liv, og det gør også, at der bliver skabt et helt særlig netværk blandt kursisterne, samtidig med at man lærer om event fra A til Å. Gennem kurset kommer kursisterne igennem en masse forskellige fag, og til sidst lærer de om storytelling, hvor IBC fortæller om deres indretning på Innovationsfabrikken, og hvordan rammerne omkring skolen er tænkt oplevelsesøkonomisk med den måde den er sat op på.