Går du og er usikker på din nuværende jobstilling? Stiller du dig selv spørgsmålet: "Hvis der skal fyres i virksomheden, er jeg så én af de uundværlige?" Fortvivl ikke!
Vi har her samlet en række hurtige tips til, hvad du aktivt kan gøre for at blive uundværlig på din arbejdsplads. Med disse tips samt en god portion tro på dig selv kan du lettere slippe usikkerheden om din jobsituation og i stedet fokusere på dine opgaver og trivsel i dagligdagen.
Hvad betyder det at være uundværlig?
For mange medarbejdere er usikkerhed omkring jobbet en daglig bekymring, og det kan være svært at have en præcis fornemmelse på, om man kan føle sig sikker på sin arbejdsplads. Men hvordan bliver du så den uundværlige medarbejder på arbejdspladsen, og hvad betyder det at være uundværlig?
I følge Andy Teach, som er forfatteren bag ‘From Graduation to Corporation’, betyder det at være uundværlig, at din leder og kolleger kan regne med dig - at de opfatter dig som afgørende for den samlede succes i afdelingen eller endda hele virksomheden.
Du er go-to personen
Stever Robbins, som er en udøvende og personlig coach og top 10 business podcaster, fortæller i en artikel fra Forbes Magazine: “When you’re indispensable, some part of the company cannot function without you. You may have knowledge that is unique to you, a position in the organization that is unique to you, or a skill that is unique to you.”
Det handler i store grundtræk om at besidde en unik viden eller kompetence, som ingen andre i virksomheden har. Du er go-to personen, de regner med; den person, der får tingene gjort.
Uundværlig er ikke det samme som uerstattelig
Nogle mennesker forveksler ofte uundværlig med uerstattelig, men det er ikke det samme. Alle kan erstattes, men ved at være uundværlig, betyder det, at du er så god og effektiv på dit job, at din chef og kolleger ikke kan forestille sig at erstatte dig.
Hvordan bliver du uundværlig?
Hvis du vil føle dig mere sikker i dit job, er der selvfølgelig noget du kan gøre.
Vi har samlet en liste med otte tips til, hvordan du kan gøre dig selv til en uundværlig medarbejder.
8 tips: Bliv en uundværlig medarbejder
1: Udfør arbejde, der betyder noget - ikke arbejde, der er let
Du kan sagtens holde dig under radaren og finde opgaver blot for at fordrive tiden, men hvis du vil være uundværlig, skal du gå i gang med de projekter, som betyder noget for virksomheden og dens succes.
2: Monopoliser en kompetence
En anden ting, du kan gøre, er at finde frem til nogle opgaver, som virksomheden har behov for at få løst. Og sørg så for, at du er den eneste, der ved, hvordan man gør. Det kan være kompetencer i at arbejde med et specifikt program, som for eksempel Photoshop eller InDesign.
3: Behersk et sprog, der ikke er nødvendigt for din jobposition
Uanset om det er flydende Mandarin, HTML og web-kodning, eller en helt særlig måde at berolige vrede kunder på, så er det utrolig værdifuldt for virksomheden, at have en medarbejder, som kan kommunikere på et andet plan, end hvad der nødvendigvis er påkrævet i den enkelte stilling.
4: Vær en holdspiller
At være uundværlig betyder ikke, at du kun skal vise dit værd over for din leder, men også over for dine kollegaer. Tilbyd dine kollegaer at hjælpe og sparre på deres projekter. Hvis du gør det, vil dine kolleger se dig som den kollega, de altid kan regne med, og det kan kun hjælpe på dit arbejdsforhold til dem.
5: Vær dedikeret
Det kan måske lyde indlysende, og det lyder måske også nemt. Men det, der oftest skiller de uundværlige medarbejdere fra de erstattelige, er en stærk arbejdsmoral og dedikation til kvalitet. Hvis du er bedst, til det du gør, er du højst sandsynligt også den sidste, der bliver fyret.
6: Følg med i tidens trends og nye teknologier
Teknologien er under konstant forandring, og det er derfor vigtigt, at du holder dig opdateret, hvis du vil fortsætte med at være et uvurderligt aktiv på din arbejdsplads. Derudover er det også vigtigt at følge med i de nyeste trends inden for dit fagområde, så du bliver den person, som dine kollegaer henvender sig til.
7. Forbedr dine mundtlige og skriftlige kommunikationsevner løbende
Mange muligheder kan ikke lide at tale offentligt, men for dem, der gør, kan det føre til store muligheder. Du vil også opnå en større fordel frem for andre, hvis du tilegner dig gode skriftlige færdigheder.
8: Vær en konsekvent, pålidelig og troværdig medarbejder
Egenskaber som pålidelighed og troværdighed er nogle af de kvaliteter, som arbejdsgivere vægter utrolig højt. Hvis din leder eller dine kolleger kan stole på dig, vil du også automatisk være mere værdsat i virksomheder, og du vil dermed have en mindre chance for at blive erstattet.