Social inklusion har fokus på de børn, der falder ud fra mængden samt det, de falder ud af. Med andre ord - udsatte børn. Social inklusion handler derfor i al sin enkelthed om at få alle børn med ind i institutionens fællesskaber. Gennem alles aktive deltagelse og et blik for handlinger rettet mod ekskluderende mekanismer i institutionen, kan social inklusion være vejen til at forebygge negativ social arv og hjælpe udsatte børn igang med et godt liv.
At fremme et socialt inkluderende miljø med fokus på udvikling og læring
Mangler du, som pædagog, lærer eller leder af en daginstitution, viden om social inklusion? Så læs med her i denne quick guide, som sætter fokus på social inklusion og dens metoder og udfordringer.
Social inklusion vs. integration
Integration tager udgangspunkt i at imødekomme barnets særlige behov i særlige læringsrum. På den måde er tanken med integration af det udsatte barn fornuftig i sig selv, men idet barnet beskyttes mod fællesskabet, kan man også risikere at ekskludere barnet fra institutionens fællesskaber. På den måde kan konsekvenserne af integrationmetoder gøre sig gældende i kraft af, at barnet udskilles pga. egne fejl og mangler.
Social inklusion har derimod fællesskaber i fokus. I en institution med social inklusion arbejdes der med, hvordan man fælles skaber disse fællesskaber, som er dynamiske (og ikke statiske eller konfliktfri). Det kendetegnende for en inkluderende pædagogisk indsats er derfor fokus på hverdagen i institutionen og barnets/børnenes daglige trivsel og udvikling i hverdagen.
Kort fortalt handler social inklusion om rummelighed og inklusion af alle børn i institutionens fællesskaber.
Vigtige betingelser for social inklusion
For at mestre social inklusion er det vigtigt, at alle medarbejdere i institutionen deltager og er sat godt ind i inklusionens metoder. Derfor kan det være en god idé at få alle medarbejdere på kursus i social inklusion.
Institutionen vælger derefter selv fokus for den sociale inklusion. Processen skal være nøje aftalt, og det skal ligge klart, hvem der gør hvad og hvornår. Der ligges derfor en langsigtet plan med tydelige mål.
Under arbejdet med social inklusion er det desuden vigtigt, at der forekommer dialog på tværs af stuer og enheder i institutionen. Især skal ledelsen være ekstra opmærksom på de voksenpædagogiske udfordringer, der kan forekomme med social inklusion.
Kort fortalt er følgende punkter vigtige for arbejdet med social inklusion:
- En stærk ledelsesmæssig opbakning
- Alle ansatte i institutionen skal deltage
- En nøje aftalt langsigtet plan med mål samt organisering af roller
- Dialog på tværs af stuer og enheder i institutionen
- Fokus på voksenpædagogiske udfordringer
Udfordringer ved social inklusion
Inklusionprojektet er en voksenpædagogisk læreproces. Det kan være en udfordring at vende sig til den nye metode, som skal gennemsyre hele organisationen, og det er afgørende at institutionen granskes for dens eksklusionsmekanismer, som modarbejder inklusionen. Social inklusion kan derfor være en udfordring for de kollegiale relationer og de ansattes professionsfaglige selvforståelse.