Hvorfor vælge Crecea?
Mere end 40 års erfaring med arbejdsmiljørådgivning
Viden du bruger i din hverdag
Kundetilpassede kurser
Startdato
Kursusbeskrivelse
Bliv Ergonomiambassadør og forebyg skader og nedslidning - selvom du endnu ikke er ergonomiekspert!
En ergonomiambassadør er uddannet til at kunne opdage ergonomiske udfordringer og have en grundviden om hvad man skal gøre for at komme ergonomiske udfordringer til livs. Ergonomiambassadør er ydermere klædt på til at kunne instruere kollegerne i fx. løfteteknik og arbejdsbevægelser, og vedkommende kan være sparringspartner for ledelse og arbejdsmiljøorganisationen.
Dit udbytte af Ergonomiambassadøruddannelsen
Som ergonomiambassadør kan du:
- Anvende hensigtsmæssig arbejdsteknik med fokus på løft, træk/skub og arbejdsstillinger/ arbejdsbevægelser
- Foretage en overordnet analyse af de ergonomiske belastninger i en arbejdssituation
- Bidrage med ergonomividen, som kan danne baggrund for drøftelser og beslutninger i arbejdsmiljøorganisationen. Du kan fx bidrage med værdifuld viden i forhold til at prioritere, hvilke ergonomiudfordringer I skal gøre noget ved nu, og hvilke der kan vente
- Vejlede og undervise kolleger i hensigtsmæssig arbejdsteknik
Det vil sige, at du som ergonomiambassadør er med til at tage ansvar for, at dine kolleger eller medarbejdere får færre gener, færre smerter, færre sygedage, bliver længere tid på arbejdsmarkedet, eller forlader arbejdsmarkedet i bedre form.
Indhold på uddannelsen
- Viden om kroppens styrker og svagheder relateret til løft og arbejdsbevægelser
- Ergonomiske udfordringer og principper som er branche- og virksomhedsrelevante
- Løsninger på ergonomiske udfordringer
- Lovgivning om ergonomi med relevans for lager og produktion
- Forebyggende øvelser som du kan videregive til dine kolleger
- Undervisning og instruktion
- Der forsøges planlagt et virksomhedsbesøg
Undervisningen vil veksle mellem teori, diskussion, gruppearbejde og praktiske øvelser.
Hvem kan blive ergonomiambassadør?
En ergonomiambassadør kan være en leder, en arbejdsmiljørepræsentant eller en anden medarbejder, som er tiltænkt en særlig rolle og funktion på arbejdspladsen ift. ergonomi. Ergonomiambassadøren skal have interesse og flair for i praksis at vejlede kolleger omkring hensigtsmæssig arbejdsteknik. Ergonomiambassadøren skal have lyst til og mulighed for at deltage i 3 dages undervisning i ergonomi og lave en hjemmeopgave mellem de 2 moduler.
Det er vigtigt, at virksomheden inden kursusstart har tænkt over, hvilke opgaver, ansvar og kompetencer man forventer, ergonomiambassadøren får. Desuden bør man drøfte, hvordan man vil sikre, at arbejdsmiljøorganisationen og/eller ledelsen skal understøtte ergonomiambassadørens arbejde og omvendt.
Målgruppe
Uddannelsen er for dig der:
- Vil blive på arbejdsmarkedet uden at være nedslidt
- Vil forlade arbejdsmarkedet i god form
- Vil tage ansvar for at dine kolleger eller medarbejdere får færre gener, færre smerter, færre sygedage
- Vil nedbringe udgifter til sygefravær
Eksamen og diplom
Efter endt kursus får du et kursusbevis. Kurset gælder som supplerende undervisning af arbejdsmiljøorganisationen.
Pris
Kontakt for information.
Få information
CRECEA - Arbejdsmiljørådgivning over hele landet
Mangler du eller din virksomhed rådgivning inden for arbejdsmiljø, sundhed eller psykisk arbejdsmiljø? CRECEA er en landsdækkende konsulentvirksomhed, der skaber værdi og forandringer hos både offentlige og private virksomheder. CRECEA er godkendt som autoriseret arbejdsmiljørådgiver og er derfor i stand...