Ledelse i praksis
-
14 uger
-
Fra 6.800 DKK
-
Flere byer (2)
-
Holdundervisning
Ledelse i praksis - Styrk dine lederkompetencer
Der findes mange kurser og fagmoduler indenfor ledelse i praksis, men hvad der er fælles for dem alle er at de giver dig de rette kompetencer til at blive en god eller (endnu) bedre leder.
Kurserne henvender sig primært til dig, der går og drømmer om at få masser af ansvar og påtage sig de administrative opgaver. Ved at være en god leder kan du realisere dine medarbejders fulde potentiale og på den måde skabe endnu bedre resultater i din virksomhed.
Det lærer du på kurser i ledelse i praksis
Et af de vigtigste og gennemgående fag for alle kurser i ledelse i praksis er tilegnelsen af kommunikationsværktøjer. Det at kunne kommunikere ikke bare horisontalt men også vertikalt er nøgleordet til godt lederskab. På kurserne vil dette både blive gennemgået i teori, men også ved at lave praktiske øvelser, hvor man blandt andet kan tage udgangspunkt i et eksempel fra din hverdag.
Derudover bliver der lagt stor vægt på at finde sin egen lederstil, da der ikke findes en universel konsensus om den perfekte lederstil. Det afhænger af din personlighed og hvad du finder dig tryggest ved, man skal derfor gå på personlig opdagelse og analysere ens egne styrker og svagheder.
Dernæst er konflikthåndtering også essentielt for en leder at beherske, idet man oftest går til sin leder hvis en konflikt opstår og har en forventning om at det kan der blive taget hånd om. Man vil igen lære dette via teori og praktiske øvelser, for bedst muligt at tilegne sig kompetencerne indenfor konflikthåndtering.
Her en oversigt over nogle af de fag, du højst sandsynlig vil støde på indenfor ledelse i praksis:
- Lederstil og lederrolle
- Kommunikation
- Konflikthåndtering
- Ledelsesteori
- Metode
Du kan både tage 'Ledelse i praksis' som et enkeltstående kursus, eller som del af en hel akademiuddannelse. Du kan læse mere om dine muligheder hos den enkelte udbyder af modulet 'Ledelse i praksis'.
Hvad er god ledelse?
For de fleste medarbejdere vil en god leder være en leder, der forstår sine medarbejdere, og formår at bringe det bedste ud af sine medarbejdere. Samtidig er det vigtigt, at en god leder forstår sine medarbejders styrker, svagheder, motiverer og sætter klare forventinger og mål for den enkelte medarbejder.
En god leder har kompetencer indenfor konflikthåndtering, kommunikation, empati, dialog, gennemslagskraft og meget mere! En god leder inspirerer sine medarbejdere hver eneste dag! Med Ledelse i praksis bliver du klædt godt på til dette, da du får en masse ledelsesværktøjer med dig.
Hvad er strategisk ledelse?
Strategisk ledelse er når en du som leder ligger en strategi for hvor din virksomhed skal hen, og hvordan de skal komme derhen. Det vil typisk indebærer flere analyser, og tilgå emner så som kunde relationer, kundens behov, kundens efterspørgsel, leverandørforhold, ydre rammer osv.
Hvad er digital ledelse?
Digital ledelse kan betyde mange ting, men helt basalt er det at gøre brug af digitale data i sin ledelsesstil. Det kan f.eks. være når du som marketingsledelse laver digitale kundeundersøgelser, forbrugsundersøgelser. Det kan også være dig, der som distributionsleder bruger digitale data til at planlægge den mest effektive leder. Kort og godt handler det altså om at lægge en digital strategi.
Hvem deltager i Ledelse i praksis?
Ledelse i praksis er for dig, der måske allerede har en lederstilling i en virksomhed og ønsker at styrke sine lederkompetencer, og tilegne sig teoretisk viden omkring lederrollen. Det vil være muligt at tage kurserne både som dags- og aftenhold for dem der er i arbejde og ønsker at passe deres job samtidig med at deltage på kurset. Hos nogle udbydere er det også muligt at tage 'Ledelse i praksis' online. Dette er et oplagt valg for dig, der har behov for mere fleksibilitet i hverdagen.
Hvilke adgangskrav kræver Ledelse i praksis?
Det er gennemgående for de fleste udbud af faget Ledelse i praksis, at du skal have én af følgende uddannelser:
- En relevant erhvervsuddannelse
- En relevant grunduddannelse for voksne (GVU)
- En gymnasial uddannelse
- En anden relevant uddannelse på mindst samme niveau som ovenstående.
Derudover er der de fleste steder et krav om, at du skal have minimum 2 års (relevant) erhvervserfaring.
Kravet for at blive optaget på modulet Ledelse i praksis er således de fleste steder:
- En relevant erhvervsuddannelse + to års relevant erhvervserfaring eller
- En gymnasial uddannelse + to års relevant erhvervserfaring.
Praktiske oplysninger
Priserne for et kursus i ledelse i praksis varierer meget alt afhængig af hvor lang tid kurset tager, samt om det er et enkelt fagmodul, en akademiuddannelse (AU) eller for eksempel en diplomuddannelse. Prisen kan derfor være alt fra cirka 5.500 kroner og op. Fagmodulet "Ledelse i Praksis" vil ofte blive akkrediteret med 10 ECTS point.
Hvad får din virksomhed ud af det?
Ved at tage et kursus indenfor ledelse i praksis, får din virksomhed en mere kompetent leder, der kan styrke samarbejdet på tværs af afdelingerne. De får også en leder som kan håndtere konflikter og i højere grad leve op til de forventninger der er til en god leder. Derudover, vil du lære at være mere tro mod dig selv og finde din egen lederstil, som vil skabe tryghed og sikkerhed hos dine medarbejder.
Hvis det lyder som noget for dig og din virksomhed, så skynd dig at tilmelde et af kurserne herover, der kan tages i hele landet.