Kropssprog
At kunne beherske sit eget kropssprog og forstå andres er en aldeles god evne at have. For det første vil det at kunne agere overbevisende i forskellige situationer være med til at andre efterlades med lige præcis dét indtryk af dig som du ønsker.
Samtidig kan en forståelse af andres ageren gøre dig i stand til at læse situationer gavnligt og dermed få det ud af dem, som du gerne vil have.
Det at kunne forstå andres kropssprog kan være gavnligt i møder eller egentlige forhandlinger, idet du vil have et blik for den anden parts ageren og måske spotte en svaghed eller løgn. Omvendt kan det også være, at du ser en styrke hos den anden, hvorfor det så kan være nødvendigt for dig at tilpasse dit eget kropssprog til situationen. Når du forstår andres kropssprog, vil du også have meget nemmere ved dit eget og du bliver opmærksom på, hvordan du kommer til at udstråle det du gerne vil udstråle.
Hvad får jeg ud af et kursus i kropssprog?
På et kursus i kropssprog vil du oftest blive undervist i baggrundsteori og metode. Vælger du at tage et kursus, der fokuserer på andres kropssprog, vil du sandsynligvis også blive undervist i løgnindikatorer, overordnet menneskelig adfærd, sprogadfærd og vejrtrækning.
På et sådant kursus vil du lære at:
- kunne læse og analysere andres kropssprog
- kunne spotte en løgn
- kvalificere og stole på din mavefornemmelse
- tilpasse dit eget kropssprog
- opdage tegn på svaghed hos den anden part
Vil du derimod gerne lære, hvordan du bedst behersker dit eget kropssprog, vil du på sådan et kursus blive klogere på, hvordan du agerer både hensigtsmæssigt og troværdigt.
Du vil derfor gå derfra med viden om, hvordan:
- du bruger dit kropssprog aktivt og bevidst
- du fremstår troværdig og overbevisende, også under pres
- din fremtoning kan anvendes som et aktiv i forhandlinger, mødelokalet, under taler og i undervisningssituationer
- du står stærkere i forhandlingssituationer
- du styrker dine relationer
Begge former for kurser er for dig, der har brug for helt konkrete værktøjer i forhold til kommunikation.