Hvad er forskellen på et L-AUS kursus online og fremmøde kursus? Vi har snakket med Henning Bøllehuus, som er aut. el-installatør og underviser på blandt andet L-AUS kurset hos Lekon Rådgivning.
Han giver her et indblik i, hvad et L-AUS kursus indebærer og hvad der betyder noget for deltagerne på kurserne.
💡 Hvad står L-AUS for?
Kursets titel er en forkortelse for Lavvolt - Arbejde Under Spænding, men i daglig tale er det blot kendt som L-AUS blandt branchens fagfolk. Lavvolt er spændinger på mellem 0 og 1000 volt (over 1000 volt kaldes højspænding).
Kurset omhandler 3 forskellige arbejdsmetoder som omtales i standarden DS/EN 50110. Kurset handler i bund og grund om, hvordan man håndterer installationerne på en sikker måde. Både når ting skal gøres spændingsløse, når der arbejdes med strøm, og når de skal have hænderne direkte på de spændingsførende installationer.
Deltagerne lærer eller får opdateret deres viden på området.
Hvem skal tage et L-AUS kursus?
- Virksomhederne har i dag meget fokus på at undgå arbejdsulykker, og en af metoderne til det er at oplyse deres medarbejdere om de farer der er ved at arbejde med strøm.
Sikkerhedsstyrelsen er myndighed på området, og de har udgivet en bekendtgørelse om at alt arbejde med strøm skal foregå efter den europæiske standard DS/EN 50110-1.
L-aus kurset er derfor målrettet alle virksomheder som på en eller anden måde arbejder med strøm. Det er især autoriserede el-virksomheder, men også fx kølemontører, maskinteknikere, automatikfolk, solcellemontører og varmepumpemontører.
Det var tidligere et krav, at man havde L-AUS kursus mindst én gang om året, men i dag er kravet blot, at man skal have det med passende mellemrum. Og det er så op til virksomhederne selv at bedømme hvor lang tid der bør være mellem L-aus kurserne. Her i Lekon Rådgivning kan vi mærke, at virksomhederne stadig prioriterer at have L-AUS ca. en gang om året.
Hvad kræves der af udbydere af L-AUS?
- Udbydere af disse kurser er ofte selv el-installatører, ingeniører eller elektrikere med mange års erfaring fra branchen.
Som udbyder tager vi et ansvar og kan stå inde for, at vi lærer kursisterne om sikkerhed ud fra lovgivningen, samt gør dem i stand til at risikovurdere og imødekomme de farer og risici, de møder i deres dagligdag.
Hvilket ansvar har udbyderen i forhold til sikkerhed?
- En virksomhed har altid et objektivt ansvar for deres medarbejdere og hvis der skulle ske en arbejdsulykke, er det derfor også altid virksomheden der har ansvaret. Derfor har arbejdsgiveren selvfølgelig en stor interesse i at undgå ulykker og sørger for at få efteruddannet deres medarbejdere efter lovens krav.
Vi garanterer, at indholdet på vores kurser altid lever op til de krav, som er på området. Derved kan virksomhederne være trygge ved, at deres medarbejdere er kommet igennem det indhold, som de skal.
For mange virksomheder er det også vigtigt netop at sende deres medarbejdere af sted på kursus hvert år, så de i tilfælde af en ulykke kan vise, at de har gjort deres bedste for at gøre medarbejderen kompetent til de arbejdsopgaver, han/hun udfører. Det sender en stærk signalværdi overfor de ansatte, at virksomheden viser, at sikkerhed har høj prioritet. At det samtidig signalerer til deres samarbejdspartnere, at de ingen ulykker har, er også et plus.
Hvordan ser kursusdeltagerne på L-AUS kurset?
- Udfordringen for os, som udbydere er, at de som kommer på kurserne ofte har været på kurset mange gange før, så de føler allerede de kender indholdet og stoffet. Det er derfor tit en udfordring for os at gøre undervisningen interessant.
Inden for rammerne prøver vi derfor altid at gøre stoffet spændende og spiseligt for deltagerne. Vi er lidt låst fast i, at vi skal igennem det samme faglige indhold fra år til år, men vi prøver at gøre undervisningen spændende med nogle gode praktiske eksempler og en åben dialog i undervisningen.
Hvem vælger typisk L-AUS online og hvem vælger fremmøde kurserne?
- Vi har udbudt dette kursus som e-learning i flere år nu, og vi har flere store virksomheder, som har faste rammeaftaler, hvor deres medarbejdere frit efter ønske kan vælge at tage kurset som e-learning.
Ofte er det et spørgsmål om økonomi for de store virksomheder. Ved e-learning skal de ikke sætte en hel dag af for hver enkelt medarbejder, som det ofte er tilfældet på de kurser, der udbydes på erhvervsskolerne.
Ellers er det meget blandet, hvem der vælger e-learning, og hvem der vælger de almindelige kurser. For nogen vil det være lidt tørt at skulle tage undervisningen over nettet, men det er alt efter, hvordan man bedst lærer, og hvor rutineret i reglerne man er.
En tendens i øjeblikket er, at nogle virksomheder vælger fremmødekursus en halv dag for alle medarbejdere hvert andet år og så vælger e-learning de andre år.
Ved e-learning har vi en del som har mange års erfaring og har styr på, hvordan de udfører arbejdet på den korrekte måde. De kan derfor gennemføre kurset hurtigt og effektivt, da de hurtigt kan bestå de indlagte test og herved gennemføre kurset tilfredsstillende på kortere tid end ved et almindeligt kursus. Kommer de på de åbne kurser, så skal de igennem alt stoffet, selvom der måske er noget, de har bedre styr på end andet.
Forskellen på e-learning og de almindelige kurser?
- Den største forskel er, at klasserumsundervisning giver dig mulighed for at opnå sparring med de andre på kurset.
Rent praktisk så kører vi på de traditionelle kurser en mundtlig test i plenum, hvor på e-learning kurserne kommer kursisterne igennem 5 deltests undervejs og 1 afsluttende test.
Vores anbefaling er altid at tage et fremmøde kursus hvert andet år. Det mener vi er det mest optimale ved at bruge e-learning. Så det ikke står alene, som den eneste form for efteruddannelse, da det kan være en rigtig god idé at komme ud og snakke med og møde andre, og få nogle praktiske eksempler koblet på. Erfaringsudvekslingen får du nemlig ikke, når du vælger kurset via e-learning.
Hvad er vigtigst for deltagerne på et L-AUS kursus hos jer?
Vores professionelle egenskaber som gode formidlere af det faglige stof er vigtige for deltagerne. Når vi underviser på en spændende og inddragende måde, så bliver kurset mere interessant for deltagerne.
Kurset omhandler 4 konkrete elementer:
- De korrekte procedurer for arbejde på eller nær spændingsførende installationer, samt procedurer for at gøre installationen spændingsløs
- Hvilke sikkerhedsforanstaltninger du skal benytte i forskellige situationer
- Hvilket værktøj er det rigtige at bruge og gennemføre kontrol af samtlige værktøjer før og efter brug
- En lovpligtig instruktion i førstehjælp ved el ulykker.
L-AUS er ikke et komplet førstehjælpskursus, men en instruktion i, hvordan man for eksempel skal frigøre en kollega, som måske sidder fast på de strømførende ledere, eller hvis der opstår en stødulykke/kortslutning i forbindelse med arbejdet på de spændingsførende installationer.
De bliver instrueret i at yde livreddende førstehjælp med fx hjertestarter, men det er ikke kompetencegivende i forhold til at få et førstehjælpsbevis fra Dansk Førstehjælpsråd.
Lyder et L-AUS kursus om noget for dig?