Yoga er ofte noget vi forbinder med udstrækning, meditation og fokus. Alle tre ting man kan have rigtig meget brug for efter en lang arbejdsdag, hvor telefonen har kimet, e-mail bakken spyttet mails og kollegerne krævet opmærksomhed. Men faktisk er yoga også for børn, for de har lige så meget brug for at træne koncentration og stresse af, efter en lang dag blandt andre børn.
Hvor voksenyoga mest er fokuseret på afslapning af sindet, gennem meget bli eller meget aktiv kropslig udfoldelse, så handler yoga til børn også om andre ting. Blandt små børn handler det bl.a. om at lære at navigere følelsesmæssigt i en hverdag i tæt samspil med andre børn. Yoga for skolebørn fokuserer i høj grad på koncentrationstræning og giver samtidig et frirum fra konkurrence og pres.
Men hvordan foregår yoga til børn egentlig? Og hvorfor giver det mening for børn at dyrke yoga? Det har vi spurgt Sisse Siegumfeldt om, hun er exam. Yogalærer, Børneyogalærer og Mindfulness-instruktør og har undervist i Børneyoga siden 2004. Hun uddanner hvert år ca. 100 voksne, ofte pædagoger og skolelærere, i at undervise børn i yoga.
Vi er blevet for kloge for vores nervesystem
Mennesker og dyr kan minde rigtig meget om hinanden, når det kommer til stress. Vi kan nemlig både stresse op og ned, alt efter situationen vi står i.
“Tænk på en gazelle på savannen, der pisker afsted det ene øjeblik med en løve i hælene, og det næste øjeblik græsser fredeligt og afslappet når faren er overstået. Sådan burde vores nervesystem også fungerer,” forklarer Sisse Siegumfeldt.
Men sådan er det bare ikke altid, forklarer Sisse Siegumfeldt. Vi er nemlig blevet for kloge for vores nervesystem, når vi i vores dagligdag står overfor langt mindre håndgribelige farer som deadlines og konkurrence. De uhåndgribelige farer, gør at vi ikke på samme måde kan stresse ned, efter arbejdsdagen, fordi kroppen konstant er i højt alarmberedskab. Hvis krop og sind forbliver i for højt alarmberedskab for længe, mister den på en måde evnen til at geare ned og så får vi sygdommen stress.
Men faktisk er mindre børn langt bedre end voksne til at være i nuet – de har ikke adskilt deres krop fra deres hoved som voksne har – de er i kroppen. Problemet er bare at nuet i en daginstitution kan være ret overvældende for børn, og derfor reagerer de indimellem voldsomt. Børneyoga hjælper børnene med at mærke kroppen og finde roen, og sætter denne naturlige søgen indad i en ramme for dem. At mærke sig selv er naturligt og vi er, ifølge Sisse Siegumfeldt, faktisk rigtig gode til det, men kommer bort fra det, fordi livet går for hurtigt.
Yoga kan hjælpe børnene tilbage til deres naturlige ro, og give en viden og bevidsthed om dem selv de kan tage med sig ud i verden:
“De får en bevidsthed om at de selv har en indflydelse på hvordan de har det og hvordan de reagerer. F. eks. : At man kan vælge at gå fra en situation eller sige: Det der gør mig vred" i stedet for at slås eller skændes.” forklarer Sisse Siegumfeldt.
Et rum til stilhed og langsomhed hvor man får tid til at mærke sig selv
Yoga for børn formidles meget anderledes end yoga for voksne, ligesom at der er forskel på yoga for små og store børn. Sisse Siegumfeldt forklarer:
“Med mindre børn er yogaprogrammerne oftest bundet op på en historie, for at holde interessen fanget og holde roen. Vi tager udgangspunkt i hvad børnene selv er interesserede i og kan sagtens lave Pippe Langstrømpe-yoga eller Zoologisk Have-yoga.”
Børneyogaen indeholder mange af de almindelige yogastillinger, men for de små, er der ofte fokus på dyrestillingerne, med lyde på, Hunden gør og Katten mjaver, hvilket, udover at det er sjovt, træner åndedrættet. Sisse Siegumfeldt peger på, at børnene jo egentlig er ligeglade med, om en stilling er god for ryggen, så det der motiverer dem er historierne og den legende tilgang.
For de større børn er det oftest trivsels-temaer, som venskab, vrede eller kropsimage programmerne er bygget op omkring. Her sørger Sisse Siegumfeldt for at blande yogaen med læringselementer og koncentrationslege, som hjælper børnene med at koncentrere sig mange timer i skolen.
“I Børneyoga skaber vi et rum, et stille sted hvor vi dyrker roen og langsomheden og det at mærke sig selv, hjertet, åndedrættet,” forklarer Sisse Siegumfeldt.
Det betyder også, at timerne ofte afsluttes med massage eller berøring, og altid med afspænding, hvor børnene ligger helt stille med lukkede øjne. Men også undervejs i yogatimen er der stille stunder, åndedræt og det at mærke kroppen flettet ind i historierne og stillingerne.
Men kan børn godt være stille nok til en yoga time?
I yogaen er der ingen hård disciplin, for som Sisse Siegumfeldt siger, man får ikke nogen til at slappe af, ved at skælde dem ud. I børneyoga-undervisningen skrues programmerne sammen så børnene bliver opslugt i det der foregår. Ved at gøre yogaen spændende, sjov og vedkommende, er børnene med hele vejen og så opstår de fine yoga-øjeblikke med rent nærvær og opmærksomhed.
“Der er ikke fri leg i yoga, man skal koncentrere sig og høre hvad yogalæreren siger og følge med, og for nogle børn er det krævende og uvant i starten, men de finder hurtigt ud af at det føles godt at være i dette rolige rum, det føles naturligt at være stille og uden konstant stimulation - fordi det er naturligt,” forklarer Sisse Siegumfeldt.
Det pædagogiske aspekt i børneyogauddannelsen er i højsædet, og det er vigtigt at der i yogatimerne ikke er nogen form for konkurrence. “Yoga bliver ofte solgt som endnu et selvforbedrings-projekt, men for mig er det i høj grad et selvkærligheds-projekt: Du er lige som du skal være. En vigtig pointe især med de større skolebørn der ofte er meget hårde ved sig selv.”
Sisse Siegumfeldt ejer Blå himmel Yoga, et yogacenter for børn og voksne i København. Her har hun Hjertebarn-uddannelsen i Børneyoga og Børnemindfulness. Hun har desuden skrevet to bøger: ”Yoga for børn og deres voksne”, og ”Yoga – et kvarter om dagen for en glad krop og et stærkt sind” (begge fra Gyldendal).